Jump to content
IGNORED

Italija


Indy

Recommended Posts

U Rimu sve normalno zasad, nema panike.
Bari juce imao kontroverzni skup od 50.000 ljudi, bio papa... ultras se tuku po autoputu, nista neobicno





Inviato dal mio Mi 9 Lite utilizzando Tapatalk

Link to comment

Pošto su neki vozovi koji kreću iz Milana suspendovani zbog železničke nesreće početkom februara kod Lodija, vozni red se često menja, linije otkazuju i putnici prebacuju na druge alternativne pravce. E tako sam ja  iz Bergama, uz tri presedanja, boreći se sa sobom da ne zaspim u vozu uz tihu serenadu gotovo na uho, sa samo sat vremena zakašnjenja u odnosu na planirano, stigla u Mantovu.

To je  perfektan grad, na reci Minčio, okružen sa tri veštačka jezera- Gornje Donje i Srednje. Broj stanovnika nije se mnogo promenio od srednjeg veka, a vidi se da ljubomorno čuvaju svoj grad od masovnog turizma. Tome ide na ruku i skrajnutost sa svih velikih putnih pravaca, uključujući i železničke. Mantova i Sabioneta su pod zaštitom UNESCO od 2008. godine.

Svugde u gradu prodaje se karakteristični Sbrisolona kolač oko 5 evra kao u malim alu- tepsijama od cca R15 cm,  opet od kukuruznog brašna. Nisam probala. Sladoled uvek, a ovde ističem onaj u Pappa Reale, a gelateria se nalazi na putu od centra grada prinčipeovim putem ka Palazzo Te. Kao i bolonjska gelateria Santo Stefano nisu sujetni po pitanju porekla sastojaka i naveli su da imaju sladoled sa persijskim pistaćima (mada IItalijani toliko lažu radi interesa a još više zarad zabave, da nikad ne znaš kad su ozbiljni a kad hoće da namagarče, po pravilu rade ovo drugo. No, uopšte ne zameram, ja im se divim zbog te osobine).

 

Y9Lnm19.jpg


 

Porodica Gonzaga vladala je gradom od 14-18. veka i iako je bila  vrlo brojna i razgranata nestala je, a sa tim su počeli i ratovi u borbi za mantovansko nasleđe gde su smenjivali destruktivni i pljačkaški orijentisani Francuzi, i krvožedni ali i skloni uređivanju osvojenih teritorija Habsburzi, da bi to muženje ove plodne zemlje  i uzimanje kulturnog blaga prestalo ujedinjenjem Italije. Jedan od njih, Gianfrancesco, bio je u prijateljskim odnosima sa carem Sv. rimskog carstva pa je za 12.000 zlatnih fjorina kupio naslednu titulu markiza, što im je omogućilo brakove sa članovima evropske aristokratije. Danas bi ta suma iznosila najmanje 15,6 miliona evra, pošto danas taj fjorin košta min 130 evra. Od svih članova porodice kroz vekove najupečatljiviji su bračni par - Frančesko II Gonzaga i Izabela d' Este. Frančesko II je bio pravi vladalac,pun samopouzdanja, životne energije, voleo sve, umetnost, konje, žene. Između ostalih, ljubavnica mu je bila čuvena Lukrecija Bordžija, koja je uz sve to bila udata za Izabelinog brata. Pored ljubavi, svojoj ženi Izabeli preneo je i sifilis zbog koga joj je opala sva kosa pa je morala da se dovija raznim perikama, i izmislila posebnu frizuru kapiljaru o kojoj je bilo reči u prethodnom postu. Poznata je kao vrlo obrazovana, vodeća matrona umetnika svog doba i modna ikona. Zabeleženo je da je tražila da jojsa pijace robova u Veneciji dovedu detence od 1,5- 4 godine „što tamnije to bolje“, da ga odgaja i da bude u njenoj službi. Posle toga je krenula pomama za Morettijima, koji su ovekovečeni i kao nakit.


 

Piazza Sordello (Piazza di San Pietro) ispred Palazzo Ducale je nezaboravan, popločan crnim oblim kamenom koji je užom stranom okrenut nagore. Sve zgrade na tom trgu su vrlo otmene, očiuvane i koriste se ne samo za muzejske obilaske nego i za smeštaj opštinskih službi, tj. za opštu namenu, ali i za privatni biznis.

 

 

 

xqOomUk.jpg

 

 


 

Palazzo Ducale je ogroman kompleks i samo delom je otvoren za posete, inače bi se danima mogao obilaziti jer je po površini jedan od najvećih dvorskih kompleksa u Evropi. Ta impozantnost i uređenost impresionirala je čak i cara Svetog rimskog carstva, i koja je više puta služla kao mesto sastanaka i potpisivanja važnih međudržavnih ugovora.


 

Umetnička kolekcija Gonzaga familije, sakupljana vekovima, delom je završila kod britanskog kralja (prodata), a deo su pokupili ili uništili Napoleonovi vojnici ili habsburška vojska. Manji deo ostao je u Mantovi, ali i dalje su tu freske i to u Duždevoj palati su najpoznatije one Andree Mantenje, a u Palaco Te Đulija Romana, kao i bogato ukrašeni plafoni i podovi.

xCYcVXX.jpg


y02PGZW.jpg

 

 

 

RXDWdlt.jpg

 


 

 

Sala dello Zodiaco

VbAK1Un.jpg

 

Astrologija je u to vreme bila zanična nauka, a u bašti je astrolog-lekar- farmaceut gajio biljke u tačno određenom rasporedu, pa je i branje biljaka bilo po rasporedu u skladu sa zvezdama.

U Oslikanoj sobi ili Mladenačkoj sobi (Camera picta, Camera degli Sposi) koju zovu još i najlepša soba na svetu zbog poznatog plafona Oculus sa amoretima (putti), nalazi se i freska sa članovima porodice Gonzaga. Moram da priznam da obožavam putije koliko god van konteksta izgledali kič.

 

Camera_picta,_la_corte_02.jpg

( sa vikipedije da bi se bolje videla)

https://www.thinglink.com/scene/862276186401669122


 

U desnom donjem uglu naslikana je družbenica lepotice Barbare koja stoji iznad, ženski dvorski patuljak, nana di corte, pod imenom Lucia, jedina koja sa te freske gleda u posmatrača. Ona je glavni adut u muzejskoj prodavnici, jer je puno suvenira, blokčića, rokovnika sa njenim likom. Ludoviko Gonzaga, pater familias, naslikan je u odeždi de nocte tj. u pidžami i papučama, što sugeriše da su se okupili za stolom ujutru tokom doručka, štp je posebo značajno jer u tome dočekuje glasnike iz milanskog Sforza zamka, njegovih rivala, što se bolje vidi na linku ispod slike.

Crkva Sv. Sebastijana može se obići samo u sklopu obilaska Palate sv. Sebastijana, inače je zatvorena lancima i katancima, izgleda kao da se planira nekakva rekonstrukcija. Crkva je ranohrišćanska, velikih dimenzija, i nema fresaka unutra, ali je sama po sebi izuzetna građevina. Unutar crkve postoje u kripti imena poginulih u ratu sa Austrijancima, kao i 5 velikih drvenih stubova- delova vešala na kojima pogubljeni Italijani- tzv. mučenici iz Belfiorea (operacijama rukovodio austrijski feldmaršal Radecki koji je tada imao 86 godina (šta mu je to trebalo, umesto toga mogao je da se šeta sa unucima na npr. Kalemegdanu), u čiju čast je  prvojanuarski koncertni bečki marš sa pljeskanjem i pucanjem iz kubure). U palati sv. Sebastijana nalazi se manja galerija i artefakti iz istorije Mantove.

T4XxaPM.jpg

 

 

Alegorija Prilike i Pokoravanja iz škole Andree Mantenje, freska u bareljefu prikazuje Priliku (Sreću) koja je sa kosom preko lica (jer je čovek ne repoznaje), pozad je ćelava jer je čovek prepoznaje i hvata kad već prođe pored njega, stoji na lopti (nestabilna je), a na nogama ima krila ( brzo proleti ta Prilika/Sreća). Kao i Kairos u grčkoj mitologiji. Čovek trči raširenih ruku i pokušava da je uhvati pre nego što proleti Prilika/ Sreća. Pokoravanje ( kao vrlina) stoji na stabilnom kvadru, zadržava čoveka da uspori i živi trezveno u skladu sa mogućnostima.

Pored toga, vredi obići i Crkvu sv. Andreje koja je izuzetno ukrašena, kao i Rotondu San Lorenca iz 11. veka, u kojoj se nalazi matronijum- sprat u crkvi isključivo za žene kada dođu na službu, a što je u kasnijem razvoju hrišćanstva napušteno.

20fGNLI.jpg

 

Link to comment

Palazzo Te napravio je Federico II Gonzaga da bi pobegao od žene i tu živeo sa ljubavnicom, čuvenom Izabelom Bosketi.

 

Sobe su bogato ukrašene, a ima i izuzezno erotskih scena, naročito soba Amora i Psihe što je i razumljivo jer su ovo dvoje bili ludi jedno za drugim. Pored petoro u braku, imao je i dvoje dece sa ovom ljubavnicom. Kao i ostali plemići, imao je svoj moto i simbol (pandani duši i telu). Moto stoji na dovratku između prostorija: Quod huic deest me torquet/ Što nemam, to me uznemiruje, a simbol- salamander- daždevnjak, kao hladnokrvno biće. U prevodu -Eh, što nisam hladnokrvan, nego ovako vatren i zaljubljive prirode.

8wiXrH1.jpg

 

 

IUAxNhF.jpg

 


 


 

Sala dei Giganti

dN9SRHz.jpg


 


 

Od Habsburgovaca su ostale brojne značajne građevine, posebno Pozorište Bibijena u kome je Mocart kao dete održao koncert i Biblioteka Terezijana. Rade i dan danas, izuzetno lepo dekorisani. Biblioteka je dostupna svima i time pokazuje vrednost grada, s obzirom da su izuzetno ljubazni zaposleni i meni kao strancu izašli u susret i odštampali dokument i to potpuno besplatno. Zbog toga imaju posebno mesto u mom sećanju.

wywaSgy.jpg

Terezijana biblioteka
IplRNBy.jpg

 


 

Atrijum u Mantenja kući (Casa di Mantegna) je poseban doživljaj, jer je cilindričnog oblika sa kružnim otvorom ka nebu, sa prozorima sa strane, iznad kog je kvadratni otvor, pa izgleda kao kvadrat u oko koga je opisan krug, dok je pod atrijuma u mozaiku.

Pogled u nebo iz centra atrijuma

Fme9c4x.jpg


 

Lokalne novine Gazzetta di Mantova, sa odličnim  old school fontom , kao iz špageti vesterna,  štampaju se od 1664. ali bez prekida i po tome su prve u svetu, kao najstarije "žive" novine.

c42axyz.png


 

Link to comment

 

 

U gradu postoji autobuski gradski prevoz, APAM karte ne morate kupovati jer se sve obiđe pešice, a za samu Mantovu potrebno je najmanje puna dva dana, ako želite da idete i u muzeje.  Deluje kao da je možete očas posla obići,ali nije tako. Postoji ći-ći (CC) bus koji je kružni i besplatan.

RED VOŽNJE ZA SVE LINIJE

Ako planirate da obiđete i Sabionetu, onda bez razmšljanja treba kupiti za 20 evra Mantova card, jer važi 72 sata i uključuje i prevoz. Trenutno se uz nju doplaćuje 5 evra za Camera degli Sposi i 4 evra za Palazzo Te.

Do Sabionete ide nekolko buseva, a najčešći je 17, videti gore red vožnje.  Putovanje traje oko 55 minuta a ne treba brojati stajališta jer vozač staje samo uz prethodnu najavu  putem tastera na zvonce, pri čemu u busu gotovo da i nema putnika. Poželjno je nagovestiti vozaču da idete do Sabionete, jer on nastavlja dalje, do Valdane. Najbolje je da ustanete rano ujutru i nekim busem do 8.30 da krenete put 27 km udaljene Sabionete. U suprotnom, sledeći bus je oko 11,25 i tada ćete imati prazan hod od 13-14.30 jer su i muzeji takođe zatvoreni tokom popodnevne pauze. Izlazi se kod bara (tj. restorana) pored puta, a u povratku samo pređete na suprotnu stranu na pešačkom prelazu  i čekate na proširenju kod benzinske pumpe (pišem ovo jer nema oznake stajališta). Na putu do Sabionete prolazi se padsko ravnicom pored uzoranih njiva sa obe strane, a viđaju se ogromni traktori koji vuku isti tako velike priključne mašine. Mesta u kojima staje bus su čudna, mala, uređena ali pomalo sablasna. Ko bude išao kolima u selu Buscoldo 10 km od Mantove, prodaju domaće proizvode po kućama, ima strelica na putu. To su, po pravilu, mesne prerađevine, uključuući i čvarke, sirevi i mostarda (ukiseljeno voće, mandarine, pomorandže limunčići, naročito jabuke u sosu od senfa).

Sabionetu je kao città ideale u XVI veku osnovao Vespasiano Gonzaga, a taj doživljaj idealnog grada je i lako uočljiv jer najpre ima malo ljudi :), a potom: ulice su pod pravim uglom, visina zgrada baca senke na objekte sa suprotne strane ulice po određenim pravilima, širina ulice proporcionalna je visini objekata duž nje. Ceo grad je opasan zidinama od cigle u vidu nepravilnog šestougla i koje su blago nagnute ka unutra, okružen kanalom sa vodom, a ima i dve porte (ulaza). Monumentalnost i očuvanost tih zidina, kao i njihova lepota je i razlog zbog čega je i Sabioneta pored Mantove na listi UNESCO. U velikim portama i zvonicima zatvorenih crkava naselila su se jata golubova, koji jure s jednog mesta na drugo u polupustom mestu, pa se smenjuju crkvena zvona koja otkucavaju i na pola sata i na sat, sa koordinisanim lepetom golubijih krila. Diskretno se živi u Sabioneti, pored nevelikog broja turista tek nekoliko domaćih, osim što ponegde prođe luksuzan automobil. Da dodam da je Sabioneta označena narandžastom zastavicom Turističke organizacije Italije. Lista tih malih mesta je zanimljiva i može dati ideje za nestandardne obilaske Italije.

https://it.wikipedia.org/wiki/Bandiera_arancione


 

Pored nekoliko crkava, nezaobilazni su Galeria degli Antichi ili Veliki koridor koji je prva asocijacija na Sabionetu, namenjena za arheološke artefakte

UTyRB0c.jpg


 

fzbwyyU.jpg


 

Hs4eQ6B.jpg

 


 

 

eyXKwzU.jpg


 


 

i na koji se nadovezuje Palazzo del Giardino, potom Teatro all' Antico, Duždeva palata, a postojala je i mala jevrejska zajednica (kao i u Mantovi), pa kao muzej radi i mala sinagoga.

Palazzo del Giardino ili Mali koridor bile su odaje za razonodu Vespazijana Gonzage, Svi artefakti iz koridora u Sabioneti su još Austrijanci premestili u Mantovu, tako da sad možemo videti samo unutrašnjost ukrašenu freskama, štukaturama i podovima u mozaiku.

 

Alegorija Tri gracije na zidu

e6OpMxg.jpg

 


 

Gorgona na plafonu


Ajedi6W.jpg

 


 

Plafon i grbđ


7e14Z5B.jpg

 


xa0Otx1.jpg

 


 

Iz duždeve palate

E7Eo44i.jpg

 


 

U gradskom muzeju ima ugodno uređeno unutrašnje dvorište koje je pretvoreno u mini botaničku baštu sa jezercetom u sredini u kome su zlatne ribice i kornjače a u krošnjama drveća ptice pevačice, a kad prođete kroz isto ulazi se u prostoriju u kojoj se nalazi relikvija Toson d' Oro tj. privezak zlatno jagnje, deo ogrlice članova Reda Zlatnog runa. Na osnovu njega identifikovani su posmtrni ostaci Vespazijana Gonzage, koji je bio član španskog ogranka ovog Reda jer se, između ostalog, školovao na španskom dvoru i bio je dobar prijatelj sa tadašnjim španskim kraljem. Jedna od najfinijih stvari koje sam videla u ovoj kategoriji.

EmW0tmn.jpg

 

5ebKNap.jpg

 


 

Na fasadi Antičkog pozorišta jedinstvenog enterijera može se pročitati- Roma quanta fuit ipsa ruina docet/ Koliki je bio RIm učimo iz njegovih ruševina.

AuF2eV4.jpg


 

Na kraju, nekoliko fotografija sa gradskog trga Piazza Grande u Modeni (takođe pod zaštitom UNESCO) u nedeljno popodne izašlo staro i mlado, posedali u katedrali ili ispred i uživaju u suncu. Na trgu se nalazi i Prega Ringadora iz XIII veka tj. pietra arringatore, ploča od crvenog mermera iz Veneta, sa koje su se držali javni govori, na koju su polagani NN leševi radi prepoznavanja i izricane kazne kriminalcima, kao i javno priznavao dug.

TfuDwxJ.jpg

XluTZ2m.jpg

 

 

Zanimljiv trgić Piazzetta dal Paltadóri. Zgrada levo, sudeći po nazivu ulice je nekadašnja fabrika duvana, aovaj dmnjak je projektovao inženjer iz padove , ali na pločici ne piše godina izgradnje.

ZARAKEH.jpg

 


 

Fine.
 

Link to comment

 

 

 

 

Prvi restoran je bio zatvoren kad smo prolazili pored njega, u trecem smp bili, a drugi mozda obidjemo.

 

Iznajmili smo auto, dobili 500X sa 20.000km predjenih, simpa auto uz par mana tipa preglednost...

 

Inace super je Pulja, prvi dan, sreda popodne Bari.

 

Drugi dan Alberobelo, Martina Franka i Locorotondo.

Danas Matera i Altamura.

 

Subota Polinjano, Ostuni i ako bude vremena Monopoli.

 

 

Nedelju jos nismo smislili, osim da budemo u Bariju, ima li jos neki predlog?

 

Vise sam nego zadovoljan izborm destinacije, Pulju vredi obici definitivno!

 

Na Horgosu bili neki medicinari, nista nisu pitali, a na aerodromu u Bariju samo bezkontaktno merili temperaturu.

 

Link to comment

U Italiju uvek, korona je prenaduvana glupost.

U Budimpesti me niko nije ni pitao odakle dolazim niti su merili temperaturu niti bilo sta slicno. Na Horgosu ni ni "dobro vece" nisu rekli, a vec su mi vratili pasose i pustili da prodjem...

Link to comment
mislim da ce brzo to tripovanje svima da dosadi... 
Nadajmo se... Čekaju se Nemci da opovrgnu psihozu. Zasad nije tako iako ima nekih naznaka.

Inviato dal mio Mi 9 Lite utilizzando Tapatalk

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...