Jump to content
IGNORED

Privatni vs. državni fakulteti


Zoe

Recommended Posts

Pa cekaj pricamo o tome sta se nauci na fakultetima. Ja se ne bih slozio bar sto se tice matematike i ITa. Cak bih rekao da je jako dobro pokriveno (sem u mozda jednom polju) u odnosu na to koliko toga ima da se nauci. U svakom slucaju daleko od toga da se ne pokrivaju konkretne stvari koje kasnije koristis, samo ne mozes u 4 godine fakulteta da strpas svo znanje iz jedne oblasti koje postoji.
ovo gore su ekstremi veruj mi da ne znaju matematiku do 4og razreda, al su magistri. nekad su tehnicari radili sto danas neko ko gruva tzv strukovni i ne vidi, a uci neke "nauke". prosto obrazovni sistem je sve vise jedno veliko zabaviste koje cuva decu do 25 godina, samo nemoj u duhu lidera u regionu da odmah se uhvatimo kako je na Harvardu i The University of Sheffield. Matematika i IT nisu bas najzgodniji primeri posto vecina to nagruva savlada ali ako ne radi zaboravi ili zastari, a uskostrucne stvari teze iz drugih oblasti.
Link to comment
  • Replies 809
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Indy

    59

  • fonTelefon

    47

  • hazard

    42

  • gagorder

    42

Top Posters In This Topic

Posted Images

pa dobro, telefon je malo cinik kao obicno. ucis uvek, i kad neces ;)ali cinjenica je da se sve kasnije taj hipoteticki student olaverti i shvati da jeste, ok, sve je trulo, ali to sto sad radis stvarno radis samo za sebe. posle ces da radis za poslodavca, pare, slavu, golo prezivljavanje - kako ko. a sada, radis i gnjavis profesora zato sto je to u tvom licnom interesu. ja i dalje, je l', tupavo u to verujem, ne verujem u ono sto je neko gore rekao "kako da mu objasnim da mu diploma nista ne vredi" - mozda mu diploma ne vredi, ali sirovo znanje mu itekako vredi.
Cenim sto siris pozitivnu energiju i sto se nisi olaksao po univeriztetu ko mnogi drugi koji su ga zavrsili. Reci koliko je rada na naucno nastavnom vecu posveceno nastavi i nauci a da nije citanje tema spec mag i dok i zevanju da prodje vreme? Izvestaji o uspehu studenata i sl. analiza rada? Imate li to bar na katedri? Ako imate ocenjivanje od strane studenata da li se to razmatra ili samo okacite na oglasnu tablu?
Link to comment
Cenim sto siris pozitivnu energiju i sto se nisi olaksao po univeriztetu ko mnogi drugi koji su ga zavrsili. Reci koliko je rada na naucno nastavnom vecu posveceno nastavi i nauci a da nije citanje tema spec mag i dok i zevanju da prodje vreme? Izvestaji o uspehu studenata i sl. analiza rada? Imate li to bar na katedri? Ako imate ocenjivanje od strane studenata da li se to razmatra ili samo okacite na oglasnu tablu?
evo odmah. koji mi je deadline?
Link to comment

Čuo sam novi izraz među omladinom - pranje diplome. Posle privatnog odeš na master na državni, i eto diplome BU.Sad sam se setio, pre par godina, na jednom zidu plakat sa pozivom na upis na direktorski™ fakultet. Tačno takav naziv u Novom Sadu, mislim. I pade mi na pamet koje zvanje posle dobijaju - dipl.direktor? Kako se zovu dok su pripravnici?

Link to comment
... čudno, ja sam mislio da postoji nešto što se zove studiranje na budžetu i da je dostupno svim studentima koji redovno ispunjavaju svoje obaveze.
Cak i ako hoces tako da gledas, nisu na budzetu fakulteta, nego na budzetu drzave. Ako je profesoru zao necijih para, kako mu tek nije zao drzave. No svejedno, nisu svi na budzetu, bar ne na prvoj godini, pa opet dolazimo do iste situacije, zar ne?
Link to comment
Čuo sam novi izraz među omladinom - pranje diplome. Posle privatnog odeš na master na državni, i eto diplome BU.Sad sam se setio, pre par godina, na jednom zidu plakat sa pozivom na upis na direktorski™ fakultet. Tačno takav naziv u Novom Sadu, mislim. I pade mi na pamet koje zvanje posle dobijaju - dipl.direktor? Kako se zovu dok su pripravnici?
Carevi. Ako je NS u pitanju i direktori onda Bozovic, Djukanovic, i ostala plemena i bratstva.
Link to comment
Sad sam se setio, pre par godina, na jednom zidu plakat sa pozivom na upis na direktorski™ fakultet. Tačno takav naziv u Novom Sadu, mislim. I pade mi na pamet koje zvanje posle dobijaju - dipl.direktor? Kako se zovu dok su pripravnici?
Ovo zvuci kao old fashioned varijanta kurseva za mlade lidere.
Link to comment
pa juce naturlich.
ne vidim kako sirim pozitivnu energiju. medju svim sranjima o kojima sam danas ovde pisala, rekla sam i da postoji grupa studenata koje ni nase skolstvo nije uspelo da pokvari i sa kojima uzivam da radim. i prestani da mi se obracas u muskom rodu. je l' vas vise koristi taj user ili imas problem sa kratkorocnom memorijom?sto se tice pranja diploma - taj je izraz dosao "odozgo", koriste ga pojedini dekani ;) i pokusavaju tome da stanu na rep, al' ne ide. jos jedan izraz > bolonjci vs. solunci (as in: stari studenti, tj. oni koji jos uvek studiraju "po starom" Edited by gagorder
Link to comment
ne vidim kako sirim pozitivnu energiju. medju svim sranjima o kojima sam danas ovde pisala, rekla sam i da postoji grupa studenata koje ni nase skolstvo nije uspelo da pokvari i sa kojima uzivam da radim. i prestani da mi se obracas u muskom rodu. je l' vas vise koristi taj user ili imas problem sa kratkorocnom memorijom?sto se tice pranja diploma - taj je izraz dosao "odozgo", koriste ga pojedini dekani ;) i pokusavaju tome da stanu na rep, al' ne ide. jos jedan izraz > bolonjci vs. solunci (as in: stari studenti, tj. oni koji jos uvek studiraju "po starom"
izvini nisam obratio paznju. jednako se ne slazem sa zenama kao i sa muskim. a i memorija je precenjena.
Link to comment
Ovakva početna generalizacija nije opravdana. Školovanje je na ETF-u koncipirano kao učenje u širinu, a tek tu i tamo se na važnijim komadima gradiva zadržava duže i ona se obrađuju u dubinu... Pa opet, kriterijum je takav da to obrađivanje u širinu u poređenju sa IT smerovima privatnih fakulteta predstavlja poprilično detaljno pročešljavanje svake teme i deluje, citiraću ortaka s RAF-a, nepotrebno naporno. Kroz iskustvo na par međunarodnih studentskih projekata, mogu da potvrdim da ti prosečni studenti iz inostranstva koje fanboyuješ (konkretno, 5-6 kolega sa TU Delft i Univerza v Ljubljani) "iz klupe" ne donesu ništa više predznanja (posebno ne predznanja u smislu svesti o teorijskim osnovama i sistematizovanim rutinama u radu koje kasnije mogu da koriste u poslovnom okruženju) od kolega sa kojima sam ovde radio fakultetske i honorarne projekte.
Pa i na drugim fakultetima se uci "u sirinu" pa ja opet tvrdim da je prosecni produkt bolji od ETFovskog. To je isto na osnovu mog iskustva sa ETFovcima (nisam ETFovac, ali sam kolega, tj. ista struka). (btw, otkud ideja da fanboyujem Univerzitet iz Ljubljane? :D) Sad, mozda sam ja prestrog jer od ETFa ocekujem vise, jer je on kod nas u principu elitna institucija koja dobija najbolje studente, pa ja ocekujem da oni urade mnogo vise sa "materijalom" koji dobijaju, pa odatle moj utisak. Moj je utisak, po ljudima koji su zavrsili ETF, da se tamo mnogo forsira 'staromodniji' pristup sa mnogo mnogo udubljivanja u teoriju, sto odlicno koristi ljudima koji posle nastavljaju da se bave tom teorijom kroz postdiplomske studije (kao sto rekoh ETF proizvodi odlicne buduce doktorante elitnih evropskih i americkih fakulteta), ali ne koristi tolikom buducem "prosecnom" inzenjeru. Daleko bilo od toga da ja kazem da fakultet treba da bude visa skola gde se uci samo "prakticno" znanje (pu, pu, pu) al' svakako mislim da narocito u inzenjerskoj struci mora postojati balansiran pristup teoriji i praksi (jer za razliku od "pravih" nauka, inzenjerstvo je u sustini praksa, tj. kodifikovana i izteoretizovana praksa).
Ovo drugo smatram takođe prosto netačnim... Pripravničkih poslova u tehničkoj struci ima sasvim dovoljno da bi jedan procenat otišao na kćeri i sinove, ali takve brzo izvale i oni stagniraju ili sami odu kada se uvidi da su beskorisni. Eventualno, u slučaju da je u pitanju posao takav da može bilo ko da ga obavlja, onda ili to sam skontaš pa takvu "priliku" preskočiš ili ti HR tipovi iz firme u kojoj konkurišeš kažu da bi te posao smorio i da ti je bolje da odeš nađeš neki pametniji. Gotovo niko od mojih kolega koji je ove godine našao 1. obziljniji posao nije isti dobio preko stranačke ili burazerske linije - uglavnom su se prijavljivali na otvorene konkurse (pa slede intervjui, testovi...), nastavljali u firmama u kojima su radili prakse ili neke nefakultetske projekte i slično. Doduše, radi se uglavnom o normalnim osobama i okej studentima sa 2-3 dosta tražena odseka ETF-a - cenim da ne ide ni približno tako lako mašincima, tehnolozima, saobraćajcima i sl.
Nisam rekao da se svi ETFovci zaposljavaju preko veze, stavise ETFovci su jedna od 3-4 branse u zemlji gde verovatno tog zaposlavanje preko veze i na cisto poznanstvo ima najmanje. ETF sam dao kao primer sta proizvode nasi fakulteti jer 1) je to moja struka pa znam za neke primere i 2) ETF je medju najboljim faksovima u zemlji, dakle vecina drugih ima mnogo mnogo poraznije rezultate a opservaciju o zaposljavanju u Srbiji sam dao generalno.
Ovo je tačno, na fakultetima postoje "dinastije"... To i jeste normalno u nekoj razumnoj meri, ali ta profesorska politika često ume da se spusti ispod nivoa klasične dnevne politike. Radi nekih nazoviprincipa i sitnih dobiti često se sabotiraju potezi koji bi doveli do krupnog opšteg napretka i totalno mi je neshvatljivo nepostojanje mehanizma za zauzdavanje i mirno prevazilaženje takvih pojava. Rektor i ekipa oko njega mi deluje odlučno da u dogledno vreme sistemski reši ovaj problem, ali kada to dođe na dnevni red cela problematika me odavno više neće zanimati.:D
Meni se cini da su zatvorenost, ucmalost, "akademski incest", i preterana "teritorijalnost" najveci problemi srpskih (drzavnih) fakulteta an zeneral. Jedan clan moje sire familije koji je, nakon sto je diplomirao i magistrirao u Srbiji na jednom drustvenom fakultetu sa odlicnim uspehom kod vrlo poznatog profesora, otisao i zavrsio doktorat na jednoj od najrenomiranijih ustanova u Evropi, je po povratku u Srbiju (gde je hteo da se zaposli na fakultetu i teskom mukom na kraju uspeo) dobio komentar od jednog od vidjenijih profesora "super je to sto si ti uradio napolju, ali mislim da ces ipak morati kod nas da uradis doktorat". Ej! Neke moje kolege koje su sa ETFa dosle da doktoriraju u inostranstvo (i to sve na vrlo prestizne fakultete) su dobile od svojih profesora vrlo otvoren komentar da bi, u slucaju da zele da se vrate na ETF da budu tamo docenti/profesori, vecina postojecih profesora bila protiv toga. A onda mi kolega iz Hrvatske kaze kako u Zagrebu na FERu postoje pri konkursima za nove profesore rezervisana mesta. A 1 ETH u Cirihu ima politiku da samo u vrlo izuzetnim slucajevima prima svoje doktorante kao profesore, kazu ne zele da postanu ustogljeni, zele ljude sa strane koji imaju drugacije ideje i drugaciji nacin razmisljanja. Edited by hazard
Link to comment

Meni ova tema interesantna em bliska, s obzirom da sam 2 godine proveo na državnom univerzitetu, a onda se prebacio na privatni, pa imam iskustva sa oba.

Prvi put u posleratnoj istoriji, kažu istraživanja, sadašnja generacija je manje obrazovana od prethodne (svojih roditelja). Takvo zakucavanje će se debelo osetiti, a interesantno je da se poklopilo sa otvaranjem drive in fakulteta u Srbiji.
Iskreno, nemam pojma da li je ovo uzročno-posledična veza ili samo vremenska, tipujem na ovo drugo.
Основна тржишна вредност универзитета је у квалитету дипломе коју издаје.
ne, nego u kvalitetu ljudi (radnika, kako oćeš) koje izbacuje. uostalom, šta je to kvalitet diplome ? Stičem utisak da trenutno u srbiji postoje 2 extrema kada je studiranje u pitanju - ili ćeš propišati krv i učiti stvari koje su ti potpuno nebitne, da bi izašao na ispit kod profesora koji se diči prolaznošću od 15% ili ćeš otići na privatni fax gde ne diplomira, bukvalno, ko neće. Relativno je slično i u Hrvatskoj, gde je na pravnom faxu pre cca 3 nedelje na građanskom pravu položilo 9 od 111 studenata. Naravno da je reakcija bila "test je bio dobro pripremljen i osmišljen, studenti nemaju pojma". Onda se 2 nedelje kasnije ponovila maltene identična priča, pa su spuštali prag prolaska da im se opet ne bi desilo da se pojavljuju u Jutarnjem u tom kontekstu. U toj priči ne znam šta je tužnije - to što su se studenti mahom navikli na prolaznost od oko 10% kod pojedinih profesora, ili to što ni Jutarnji (usred hajke na državni fax) ne bi spomenuo taj ispit da profesor na njemu nije Josipovićeva žena. But I digress...Učinilo mi se da sam u prehodnih 7 strana kroz redove pročitao jednu ideju, a to je da privatni fakulteti skoro pa ne teraju studente da uče. Iz mog iskustva, sistem na privatnom je jako jednostavan : ako hoćeš 6 ili 7, dovoljno je da se pojaviš. Ako hoćeš 9 ili 10, moraš da naučiš ono što je ispredavano, i usput da dolaziš na sva predavanja, a na većini predmeta moraš za 10 da uradiš i seminarski rad. To je jako pozitivna praksa, imho, jer tera studente na nekakav oblik samostalnog rada koji odudara od čiste reprodukcije kakva se traži kod nas na državnim fakultetima. Kod mene u generaciji je 90% ljudi bilo u fazonu "nabubaću iz skripte, pa šta bude". Ostalih 10% je nešto htelo da nauči, i mislim da su naučili. Naravno da ja za 10 nisam učio onoliko koliko bih učio na državnom, ni blizu. Btw, ovo su neke opaske prvenstveno vezane za ekonomiju i pravo, ne znam kako je sa ostalim naukama.E, sad, dolazimo do ključnog pitanja - koliko se uči i šta se uči, i da li je neophodno bolje ako je fakultet težak sam po sebi. I pod težak, mislim težak u domaćem značenju te reči - nadrkani profesori, nejasne knjige koje doživaljavaju 18. reizdanje koje je opet puno rupa i zastarelih informacija i taj ceo "bog zna za 10, ja za 9 a student možda za 8" kompleks ponašanja. Sa jedne sama "težina" faksa jeste dobra stvar, jer stvara radne navike i može da služi kao "potvrda" o tome koliko je neko inteligentan i uporan. Sa druge strane, obrazovni sistem na državnim faksovima se mahom svodi na reprodukciju napisanog, bez grama individualnosti i shvatanja toga što je napisano.Ja sam, kada sam se prebacio, ponovo polagao nekoliko ispita koje sam spremao na državnom faksu. Daleko od toga da mislim da su predmeti prve godine dobar reper za procenu kvaliteta gradiva, ali evo mogu iskustva : sociologija je, majke mi, bila teža na privatnom. Ne kažem da je to bitan ekonomski predmet, ali tako je bilo. Na državnom sam polagao rahmetli Političku ekonomiju koja je imala cirka 800 strana. Na privatnom je ta knjiga imala oko 350. Iskreno, i apsolutno prihvatam da nisam objektivan, ali ja ne mislim da mi je kao studentu prve godine nešto falilo što sam naučio 400 strana manje od Marksu i Smithu. Na kraju, računovodstvo se na državnom faksu učilo iz knjige koja je u tom trenutnku podučavala metode koje su bile uveliko zastarele. Ali si morao da ih naučiš, jer su u knjizi. Na privatnom se solidno učilo, ko je hteo mogao je sasvim lepo da shvati osnovne koncepte računovodstva. Ja nemam pojma kakav je odnos između stručnih predmeta na višim godinama (kada se uporede računovodstvo/revizija na 3. i 4. godini državnog i mog faxa), a ja sam završio smer koji ne postoji (mislim) na državnom, tako da ne mogu ni to da uporedim.
Link to comment
prvo, studenti se ponasaju kao sindikalna organizacija, stalno nesto pregovaraju sa upravom oko spustanja uslova za ovo i ono, i stalno im se izlazi u susret - a onda te odluke i mene obavezuju.
Interesantno. Ocigledno i to ovisi od fakulteta, jer na faxu (privatnom) gdje predajem toga nema. Studenti istina, pregovaraju, ali ne o spuštanju uslova (nejasno mi je na kakve uslove uopce aludiras) nego o terminima odrzavanja nastave, ispitnih rokova i sl. Medjutim njih se i potice, ne da pregovaraju, nego da razgovaraju i iznose svoje prijedloge s ciljem boljeg funkcioniranja faxa.
i drugo - tesko je drzati standard, kada studenti NECE taj standard, jednostavno HOCE da im bude lakse nego na drzavnom, da manje boli.
I opet imam drukcije, upravo obrnuto iskustvo. Na mom faxu se standard konstantno podize i zahvaljujuci tome stice sve bolju reputaciju u javnosti. A posljedica toga je sve vise studenata koji nakon diplome bez problema nastavljaju edukaciju na kvalitetnim privatnim (ili drzavnim) fakultetima u inozemstvu.
moje iskustvo iz nekih drugih zemalja je da kad student krvavo plati skolu, hoce da dobije nesto za te svoje pare.
Pa naravno da hoce, bilo bi blesavo da je suprotno. Ono sto trebaju dobiti za te pare je kvalitetno obrazovanje i sto bolje uvjete. Ovi koji misle da se za pare dobije diploma, ionako brzo odustanu od studiranja jer nema poklanjanja prolaznosti.
u stanju je da smara profesore mejlovima u zlo doba i navikao je da mu se skoro odmah odgovori.
Ne znam, meni to uopce nije problem. Kao prvo, mailovi u gluho doba noci me ne bude, a kao drugo, ja bih bila sretna da sam imala takav tretman za vrijeme studiranja na drzavnom faxu. A i plaća za koju radim, a koja je duplo veca nego na drzavnim fakultetima iziskuje od mene i to malo napora da se prema studentima ne ponasam kao autoritarna bitch.
studenti na privatnom s kojima ja imam iskustva jednostavno nista ne zahtevaju od mene. zahtevaju samo da se stvar srecno okonca,
Kod mene je situacija u tom pogledu izrazito pozitivna. Studenti cesto traze vise od propisanog gradiva, ali pretpostavljam da to ima veze i s provodjenjem nastavnog plana. Kod mene ima puno vjezbi, seminarskih radova, terenske nastave + jasno teorija koja u takvoj kombinaciji nije suhoparna. A i radim sa malim grupama (po 10 -12 studenata) pa je i to jedan od kljucnih cimbenika za lakse usvajanje gradiva. Istina, ja zasad predajem samo vanrednim studentima koji su u pravilu, bar prema iskustvima starijih kolega, daleko bolji studenti od redovnih, a i moja profesorska karijera je vrlo kratka, pa cu se mozda razocarati medjutim zasad sam odusevljena. Kao sto rekoh na pocetku, nisu (ocigledno) ni svi privatni fakulteti isti.
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...