Jump to content
IGNORED

Opšti topik o EU (ex kriza Evrozone)


anomander rejk

Recommended Posts

Danas izbori u Grckoj, ocekuje se da Micotakis iz Nove Demonratije zameni Ciprasa. Koliko sam shvatio rec je o centristi koji vuce udesno.

Da li je Cipras uopste sproveo neke od proklamovanih levih ideja ? 

 

 

 

P.S. zar nije nekad postojala tema za Grcku 

Link to comment

Nije tu bilo spektakularnih ideja, sem otpisa dugova, a svi znamo kako je ta ideja primljena... Projekcije simpatizera i neprijatelja su nešto drugo. Sprovodili neke socijalne programe i tako ... Varufakisu su se davno zahvalili. Svejedno, Grci izgleda nisu imali volje da postaju evropska Kuba, te se Siriza fino održala, sve do sporazuma s Makedonijom. Bar se meni čini da je to presudno.

Link to comment

I pre sporazuma sa Makedonijom je vodila ND po istraživanjima javnog mnjenja. Sving glasači su pre sporazuma pobegli od Sirize. Razlika se samo još malo povećala.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ups, ovo ne obećava.

https://www.thenewfederalist.eu/the-parliament-that-didn-t-want-to-stand-for-democracy

Na izborima za EP 2014. džentlmenskim dogovorom (pošto to nije predviđeno Ugovorom o EU) ustanovljena je institucija Spitzenkandidata za predsednika Evropske komisije, kao kandidata koje evropske grupacije političkih partija isturaju pre izbora za funkciju predsednika EK tj. neformalnog EU premijera, sa obavezom Evropskog Saveta da posle izbora predloži Evropskom parlamentu kandidata čija opcija dobije najviše poslaničkih mesta, kao prilikom izbora nacionalnih vlada. Tada je dobio Junker (EPP) i činilo se da je to korak ka demokratizaciji i popularnoj legitimaciji EU među građanstvom, što je i bila inicijalna ideja uzevši u obzir strašno nisku izlaznost birača na evropskim izborima, nezainteresovanost i njihovu predstavu da je to nelegitimna birokratska tvorevina.

Sada je usledio korak unazad, jer je Evropski Savet predložio Ursulu Von Der Leyen, nepoznatu u evrookvirima, koja nije važila za Spizenkandidata niti je bila učesnik ikakve debate na televiziji i sl. EP je usvojio predlog i izabrao je ali sa 383 glasa od 751, veoma tananom većinom.

Tako da se mehanizam malo razglavljuje.

Poslato sa HUAWEI VNS-L21 pomoću Tapatoka

Link to comment
Brt al ti kasniš za dešavanjima :fantom:
Ma da, ali nije to poenta. Ja uopšte i to poodavno nisam propratio da li je bilo strukturnih promena u smislu redukcije uloge Evropskog saveta (prokonfederalni organ) u korist Evropskog parlamenta (profederalni organ), pa mi ova „džentlmenska“ fora sa tim špickandidatima kao parodija na izbor nacionalnih vlada i premijera izgledala simpatično.

Ali eto koliko je trajala, koliko i prethodni saziv EP, na kraju pobedila međuministarska kombinatorika u ES.

I da, Nemci su zlo.

Poslato sa HUAWEI VNS-L21 pomoću Tapatoka

Link to comment

Što su Nemci zlo? Makron je taj koji uporno pokušavao, i na kraju uspeo da sahrani koncept špicenkandidata.

 

Manjim političkim grupacijama (Liberalima, Zelenima itd.) se nikada nije sviđao koncept špicenkandidata jer su to videli kao način da se osigura da će predsednik EK uvek biti ili narodnjak (EPP) ili socijalista (PES/S&D). Nacionalnim liderima se nije sviđao jer im je vezivao ruke, a naročito se nije sviđao Makronu koji nije ni iz jedne od dve velike evropske političke familije. Savet je dakle dosta pre izbora jasno stavio do znanja da ih špicenkandidat-sistem ne može obavezati jer ne postoji u ugovorima koji regulišu funkcionisanje EU, a da ih ni neformalno neće obavezivati. Liberali su odbili da nominuju jednog kandidata tokom izbora već su ponudili ,,paket" od 7 kandidata za visoke pozicije, pa su tek posle izbora kada su krenuli pregovori rekli da je njihov kandidat za predsednicu EK Margerete Vestager.

 

Drugi problem je bio sam špicenkandidat koji je ,,pobedio", Manfred Veber. Izabran je čovek koji je uglavnom tokom svoje karijere bio evroparlamentarac (na kraju šef poslaničke grupe EPP u EP), i koji ima nula iskustva u izvršnoj vlasti. Dosadašnja praksa (mnogo starija od koncepta špicenkandidata) je bila  da predsednik EK mora biti bivši premijer ili predsednik, ili bar bivši ministar visokog profila. Za to su se i protivnici EPP i protivnici koncepta špicenkandidata od početka uhvatili, i pre, i tokom, i posle izbora. Makron je imao otprilike jedan kriterijum za predsednika EK: da to ne bude Manfred Veber. Zli jezici kažu da je Veber namerno poturen od strane EPP (ili bar dela EPP, ili bar Merkel) upravo kao potrošivi kandidat niskog profila, za kim neće niko plakati ako propadne. Teško bi bio gurnut u stranu da je bio neko s višim autoritetom.

 

Treći problem su sami rezultati izbora, koliko sam ispratio, ovo je bio prvi put da EPP+PES nisu osvojili većinu i da nisu mogli svojom velikom koalicijom sve da reše. Bio je potreban treći partner, a to su bili Liberali udruženi sa Makronom. Valjda je jasno kakve je to posledice moralo da ima po Vebera.

 

Četvrti problem je bio opet sam Veber. Bez obzira na sve odmah nakon izbora EPP je stao čvrsto iza njega. Šef EPP (inače Francuz) je izjavljivao da ih zanima samo jedna pozicija, predsednik EK, i da imaju samo jednog kandidata, Vebera. Premijeri iz redova EPP u Savetu su stali čvrsto iza njega. Nastala je pat pozicija. Makron je u jednom trenutku rekao da su ,,svi špicenkandidati eliminisani iz daljeg razmatranja" (to je kao, kompromis - niko nema većinu, pa se svi jeb'te) ali su odmah i narodnjački i socijalistički premijeri bili u fazonu ne, ne, ne, nije tako, ima još da se igra, sve je moguće. Onda je Merkel sa Makronom i socijalističkim premijerima Španije i Portugalije napravila kompromis na marginama samita G20 u Japanu: da Veber bude predsednik EP, a Timermans, socijalistički špicenkandidat, predsednik EK. Za parlament bi to bilo spašavanje koncepta špicenkandidata jer bi jedan od njih postao predsednik EK ipak, dok bi drugi uzeo dva mandata predsednika EP (mandat inače traje 2,5 godine). Činjenicu da ,,pobednik" izbora nije predsednik EK pravdali bi, jebiga, parlamentarnom matematikom. S druge strane Makron bi bio zadovoljen time što Veber nije u komisiji i mogao bi da kaže da ne postoji nikakav automatizam da se prvoplasirani špicenkandidat nominuje i da je na kraju presudio Savet. Veber je na sve ovo pristao. No, izgleda da niko nije obavestio ostatak EPP. Ostali premijeri iz EPP su popizdeli, smatrali su da ih je Veber izdao nakon što je sebi obezbedio visoku poziciju nakon što su se oni dugo beskompromisno zalagali za njega. Njima, i celom EPP, je bilo bitnije na kraju da zadrže mesto predsednika EK i da održe princip da to ide prvoplasiranoj grupaciji na izborima, od toga ko će to biti. Veber je onda izgubio potpuno podršku i gurnut je u stranu...sam pao, sam se ubio.

 

Posle je Makron predložio Ursulu kao kompromis i ostatak je istorija.

Link to comment
Savet je dakle dosta pre izbora jasno stavio do znanja da ih špicenkandidat-sistem ne može obavezati jer ne postoji u ugovorima koji regulišu funkcionisanje EU, a da ih ni neformalno neće obavezivati.


Upravo iz tog razloga. Kao što znaš, Savet je konfederalni organ sastavljen od resornih ministara država članica zavisno od pitanja o kome se raspravlja, a koji po pravilu ima (i imao je) veću političku težinu nego Parlament. Parlament je s druge strane sastavljen od demokratski izabranih predstavnika svih evropskih građana i kao takav predstavlja najlegitimniji organ unije. I jedan i drugi se javljaju kao kolegislatori, pri čemu je u prvom način odlučivanja (nekada o svemu, sada o važnijim pitanjima) konsenzus svih, a u drugom demokratska većina.

Godinama traju nastojanja parlamenta da sebe postavi u poziciju nalik na parlamente nacionalnih država, gde se mandat za sastav vlade daje predstavniku koga odredi najdominantnija parlamentarna politička grupacija, i time postane prvi po značaju od organa unije i podstakne posrnuli legitimitet unije u očima sve evroskeptičnijih njenih građana.

I onda tras, sve što je postignuto briši, nema u Ugovoru™.

Poslato sa HUAWEI VNS-L21 pomoću Tapatoka

Link to comment
9 hours ago, Tribun_Populi said:

 


Upravo iz tog razloga. Kao što znaš, Savet je konfederalni organ sastavljen od resornih ministara država članica zavisno od pitanja o kome se raspravlja, a koji po pravilu ima (i imao je) veću političku težinu nego Parlament.
 

 

 

Pobrk'o si malo...Savet EU je taj što spominješ koji je sastavljen od resornih ministara, pa se sastav menja po potrebi (da l' ministri poljoprivrede da l' ministri spoljnih poslova itd). To je telo čije se predseništvo vrti svakih 6 meseci između članica.

 

Evropski savet (da, uopšte nije zbunjujuće :lol: )  je telo sastavljeno od premijera (uglavnom) i predsednika (poneki) čiji je odlazeći predsednik Donald Tusk, a nadolazeći Šarl Mišel. Oni predlažu kandidata za predsednika EK, ne Savet EU.

Link to comment
 

Pobrk'o si malo...Savet EU je taj što spominješ koji je sastavljen od resornih ministara, pa se sastav menja po potrebi (da l' ministri poljoprivrede da l' ministri spoljnih poslova itd). To je telo čije se predseništvo vrti svakih 6 meseci između članica.

 

Evropski savet (da, uopšte nije zbunjujuće [emoji38] )  je telo sastavljeno od premijera (uglavnom) i predsednika (poneki) čiji je odlazeći predsednik Donald Tusk, a nadolazeći Šarl Mišel. Oni predlažu kandidata za predsednika EK, ne Savet EU.

 

Si siguran da sam ja pobrkao?

 

edit: ipak jesam ja pobrkao. A bio sam spreman u sto marke da je Savet EU na nivou šefova država i vlada a Evropski savet na nivou resornih ministara.

 

Poslato sa HUAWEI VNS-L21 pomoću Tapatoka

 

 

 

Link to comment
20 hours ago, Tribun_Populi said:

 


I onda tras, sve što je postignuto briši, nema u Ugovoru.


 

 

 

A šta je postignuto? Do sada je po špicenkandidat sistemu izabran samo jedan predsednik EK, a to je bio Junker. Nije kao da je to neka praksa koja postoji godinama.

 

I malo se previše dramatizuje ishod. Nije se desilo ništa drugačije od onoga što se redovno dešava u parlamentarnim demokratijama kada je ishod izbora izdeljeni parlament bez jasne većine u kome mora da se pravi koalicija od 3+ partnera (ako uzmemo u obzir da su evropske političke partije zapravo alijanse nacionalnih partija, onda tu ima na desetine i desetine koalicionih partnera). Eno pogledaj poslednje italijanske izbore, gde Liga i 5 zvezda nisu mogli da se dogovore kome će pripasti mesto premijera, pa je niotkuda izvučen Konte kao neutralni kompromisni kandidat.

 

Liberali su otvoreno bili protiv principa špicenkandidata i postali su kingmaker-i u EP...ništa čudno što je taj sistem torpedovan. Da nije bilo tako, verovatno bi se neki špicenkandidat proterao uprkos protivljenju Makrona, kao što je u prethodnom sazivu Junker izabran uprkos protivljenju Britanaca. Za nominaciju predsednika EK u Evropskom savetu potrebna je samo kvalifikovana većina, ne i jednoglasna odluka.

 

Ono što najviše jebe EP je što nema pravo zakonodavne inicijative, što je prilično nečuveno za nešto što sebe parlamentom naziva. Fon der Lejen je obećala da će parlamentu to pravo dati kroz neku vrstu zakonskog akta EK, koji će obavezati EK da na raspravu i glasanje u EP stavi svaki predlog koji dođe od X% poslanika. Videćemo kako će to izgledati u praksi.

Link to comment



 
A šta je postignuto? Do sada je po špicenkandidat sistemu izabran samo jedan predsednik EK, a to je bio Junker. Nije kao da je to neka praksa koja postoji godinama.
 
I malo se previše dramatizuje ishod. Nije se desilo ništa drugačije od onoga što se redovno dešava u parlamentarnim demokratijama kada je ishod izbora izdeljeni parlament bez jasne većine u kome mora da se pravi koalicija od 3+ partnera (ako uzmemo u obzir da su evropske političke partije zapravo alijanse nacionalnih partija, onda tu ima na desetine i desetine koalicionih partnera). Eno pogledaj poslednje italijanske izbore, gde Liga i 5 zvezda nisu mogli da se dogovore kome će pripasti mesto premijera, pa je niotkuda izvučen Konte kao neutralni kompromisni kandidat.
 
Liberali su otvoreno bili protiv principa špicenkandidata i postali su kingmaker-i u EP...ništa čudno što je taj sistem torpedovan. Da nije bilo tako, verovatno bi se neki špicenkandidat proterao uprkos protivljenju Makrona, kao što je u prethodnom sazivu Junker izabran uprkos protivljenju Britanaca. Za nominaciju predsednika EK u Evropskom savetu potrebna je samo kvalifikovana većina, ne i jednoglasna odluka.
 
Ono što najviše jebe EP je što nema pravo zakonodavne inicijative, što je prilično nečuveno za nešto što sebe parlamentom naziva. Fon der Lejen je obećala da će parlamentu to pravo dati kroz neku vrstu zakonskog akta EK, koji će obavezati EK da na raspravu i glasanje u EP stavi svaki predlog koji dođe od X% poslanika. Videćemo kako će to izgledati u praksi.


Pa eto, postignuto je da mandatar za sastav EK dolazi iz najveće političke grupacije, pa je to trebalo da bude faca koja je poznata evropskim biračima i da malo doda na popularnoj legitimaciji u percepciji birača bezličnih EU institucija koje nikome ne polažu račune. Nisu ni po EU imuni na jaku političku ličnost u prvom planu, nije to samo naš specijalitet.

A EP ko EP, ne samo što nema pravo zakonodavne inicijative već ima i Savet EU kao svojevrsni gornji dom, bez koga nema evropskih propisa.

Poslato sa HUAWEI VNS-L21 pomoću Tapatoka

Link to comment
4 minutes ago, Tribun_Populi said:


 

 


Pa eto, postignuto je da mandatar za sastav EK dolazi iz najveće političke grupacije,
 

 

 

To nikada nije bilo sporno, u Lisabonskom ugovoru piše da Evropski savet predlaže kandidata za predsednika EK ,,uzimajući u obzir rezultate poslednjih evropskih izbora". I sada je nova predsednica EK iz najveće političke grupacije.

 

Btw, Makron je hteo da se neka od uskoro ex-britanskih mesta u parlamentu rezervišu za ,,transnacionalne liste" koje bi bile iste u svakoj zemlji i da gde bi prvi put neko u Poljskoj mogao da glasa za kandidata iz Španije i obratno. EPP je to odbacio (predlog nije prošao u parlamentu) kao ,,nedemokratski" a u stvari iz straha za sopstvenu dominantnu poziciju. To je Makrona dodatno razljutilo (još jedan njegov predlog o reformi koji su Nemci i severne zemlje oborili) pa ga je to dodatno naoštrilo protiv Vebera...znači nisu transnacionalne liste u ugovorima? Pa nije ni špicenkandidat, duvajte ga.

 

Mnogi su posle tvrdili da špicenkandidat može da ima legitimitet jedino kao nosilac transnacionalne liste, jer je to jedini način da za njega glasaju direktno svi građani EU. Ovako je on samo na listi u svojoj državi. Mislim, meni je malo to čudan argument, i u mnogim zemljama je kandidat za premijera tehnički gledano samo kandidat u svojoj izbornoj jedinici, pa se to ne postavlja kao neki problem. Ali činjenica jeste da špicenkandidati nemaju visok profil među biračima, koji se uglavnom na evroizborima orijentišu unutar svojih nacionalnih stranačkih okvira...ne glasaju za EPP ili PES nego za CDU/HDZ ili PS/SDU itd.  Eno Varufakis je napravio onaj panevropski pokret DiEM25, on se kandidovao u Nemačkoj, neki Nemac u Grčkoj...i prdnuli su u čabar.

Link to comment
  • James Marshall locked this topic
  • Redoran unlocked this topic
×
×
  • Create New...