wall Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 Ja sam mrmot invalid tako da vozim 150 km ne dolazi u obzir. :DSad koja će dest. biti zavisi i od raspoloživosti mesta u avionu, hotela i sl.Pitam da znam gde ako budem imao mogućnost izbora.Svaki "čaršaf" je više nego dobrodošao.
yolo Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 Blagodaram za info o Kritu, narocito off the beaten path i jug. Mozda mesam sa necim drugim ali mi se cini da je neko ovde nekada imao ozbiljan putopis, Vasudeva mozbiti
Аврам Гојић Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 (edited) I od mene ogromna preporuka za Krit. pisao sam pre, ali mogu i ponoviti, lakse cu da nakucam nego da trazim postneka mesta koja volim.. pre svega Knosos, veoma cudna i sarena rekonstrukcija minojske prestonice, ser Artur Evans je poprilicno pustio sebi masti na volju. Heraklion je malena metropola, ne znam kako da drugacije opisem taj grad...tipicno grcki urbanisticki haos, hustle and bustle, oniski i snazni Kricani koji voze cele razgalamljene porodice na velikim skuterima, meni se dopala atmosfera u tom gradu i opet bih ga posetio, iako nema sarm Hanje i Retimna koje ces ionako videti.mozes da vidis pecinu Psihro, jedno od mesta na kojima je rodjen Zevs :)Matala je nekadasnji hipi raj. na putu do Matale ces videti Faestos, jos jedan minojski lokalitet koji je, za razliku od Knososa, akademski pravilno konzerviran. a Matala ima prelepu zalivsku plazu, jako opusten nocni zivot, i, preko puta brda, izolovanu Crvenu plazu, na kojoj se legu kornjace Caretta caretta i apsolutno je zasticena od bilo kakve gradnje. ako odes tamo, ostavi neke parice za kornjace.tu je i Ierapetra, divan belo-plavi gradic, najjuzniji grad u Evropi....Ako neces da se vozas kolima, imas lokalne bus linije pa se snalazi, ostrvo je veliko ali su putovanja autobusom, iako hoce da potraju sat i po - dva, spektakularna...prelazak preko kritskih planina, sa kojih vidis i sever i jug ostrva. apsolutno svaka voznja je kao da si seo u tour bus.lokalno pice zove se tsikoudia, to je blaga lozovaca, jako je lepa kad se pije rashladjena...na Kritu kupi endemski caj diktamus, ja mislim da to cudo leci sve bolesti, a drugde ga neces lako naci. Edited July 8, 2013 by Marko M. Dabovic 1
halloween Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 na Kritu kupi endemski caj diktamus, ja mislim da to cudo leci sve bolesti, a drugde ga neces lako naci.Palim radar čim vidim neki neuobičajeni naziv biljke. Je li to ovo?http://en.wikipedia.org/wiki/Origanum_dictamnus
Аврам Гојић Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 Palim radar čim vidim neki neuobičajeni naziv biljke. Je li to ovo?http://en.wikipedia....ganum_dictamnus To, to. Ima izuzetan ukus i svojstva, uopste me ne cudi zasto biljku smatraju magijskim agensom prve kategorije. Na Kritu se kesice tog caja prodaju na pijacama za sitne pare.
Muwan Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 Evo mog posta od pre pet godina, očigledno nisam pokrenuo zaseban topik kao što sam tada želeo.Krit se ne može ni izbliza obići iz jednog puta, potrebno je vraćati mu se a to nije teško kada se jednom ode tamo. Zbog ogromnih gabarita ostrva (250x50 km, 50 planinskih vrhova preko 2.000 metara, kanjoni, visoravni, zalivi...) najčešća podela se vrši na zapadni (Chania, Rethymno) i istočni deo (Agios Nikolaos, Sythia). Glavni grad Iraklion je otprilike u sredini ali u praksi potpada pod istočnu polovinu. Turistički život se 90% odvija na severnoj strani (evropskoj), dok su za sladokusce poput Gazze rezervisana južna strana (libijska) i njen dragulj Ierapetra, kao i severoistočni rog odnosno Sythia (klikni ovde za veću mapu).Prvi korak je, dakle, da odabereš bazu odnosno polovinu ostrva koju ćeš istražiti. Još jednom napominjem, na Kritu je nemerljiva šteta ostati zakucan u resortu, sve i kada bi svakog dana plaćao po 100 evra za dnevne izlete do raznoraznih mesta. U tom slučaju je bolje rešenje neko od manjih grčkih ostrva kao što je Rodos. Ukoliko preferiraš da budeš stacionaran, a i u svakoj drugoj varijanti, preporuka je da ti baza ne bude u resortu nego u nekom od gradova. Svaki grad obiluje hotelima i može se naći veoma sladak smeštaj po povoljnoj ceni, uz ogradu da ima par godina kako nisam išao pa ne znam u kojoj meri je kriza (ako je) desetkovala cene smeštaja ili im srozala kvalitet.Bilo kako bilo, moja preporuka za prvo putovanje je zapadna polovina. Chania treba da bude baza, alternativno Rethymno. Ova dva grada, kao i Agios Nikolaos na istočnoj polovini, sagradili su Mlečani i toliko su predivni da se to rečima ne može opisati. Chania je najlepša, potpuno nestvarno prelepa, Rethymno i AN je slede. Agencije u Srbiji ugovaraju čarter letove ili u Iraklion ili u Chaniu. Ako se opredeliš za istočnu stranu, ni u ludilu ne idi u mesta kao što su Hersonissos ili Malia - vratićeš se sa neizlečivom mizantropijom. Tamo je još jedino policija grčka, a sve drugo (od ugostitelja do lekara) je britansko. Jednom mi se smeštaj zadesio tamo pa je rentiranje automobila izvadilo stvar, inače bi bilo baš tragično.Na zapadnoj polovini tj. na severozapadnom ćošku Krita, možeš da vidiš dva "rogića". Onaj krajnji zapadni se zove Korikos, a malo pored njega se nalazi ostrvce Gramvoussa sa istoimenom tvrđavom. Tu se dolazi izletničkim brodićima (daily boats) koji polaze iz Kisamosa, i tu se ujedno nalazi druga najlepša plaža na Mediteranu. Malo ispod tog rogića je još jedna plaža koju svakako vredi posetiti a zove se Falasarna, tu se može doći kolima. Kolima se može doći i do jugozapadnog ćoška Krita gde se nalazi najlepša plaža na Mediteranu - jedna i jedina, Elafonissi.E, sad, konfiguracija Krita je takva da je južna strana u velikoj meri nepristupačna jer se ogromne i prelepe Bele Planine (Lefka Ori) na toj strani survavaju u more. Ovo za rezultat ima dve stvari: prvo, oko petnaestak neverovatno lepih klisura i kanjona od kojih je najlepši nacionalni park Samaria. Za one u boljoj kondiciji, ovde može da se odradi dnevni hiking od nekih 15-ak kilometara, u ledenoj vodi do članaka ili kolena, u okruženju dve litice visoke preko 300 metara koje se na nekim mestima približavaju na samo nekoliko metara razdaljine. Pošto klisura izlazi na more u selu Agia Roumeli gde nema puteva, povratak je moguć jedino brodićem u sklopu organizovane ture Samaria (autobus vodi do početka klisure pa posle čeka da brodić pristane u Paleohori). Mesta do kojih se automobilom može stići na južnoj strani i koja vredi posetiti su Paleohora, Hora Sfakion, Frangokastelo (još jedna mletačka tvrđava) i Plakias. Ovo su sve predivna mala mesta sa relativno malim brojem turista i prelepim tavernama, opuštena atmosfera uz minimalnu gužvu u odnosu na severnu stranu. Same Bele Planine (do kraja maja pod snegom) su vredne makar jedne vožnje do visoravni Omalos. Između Plakiasa i Lefkogie nalazi se uvala Preveli (poviše nje je istoimeni manastir) odnosno ušće reke koja se sa Belih Planina spušta u more kroz kanjoj sa bezbroj prirodnih kaskada koje na samom ušću zamenjuju palme duž obale. Ja sam prilikom posete uspeo da prodrem nekih 2-3 kilometra u kanjon, a garantovano može i više. Nisu potrebni vodiči niti organizovane ture.Na severnoj strani je mnogo veća frekvencija turista na koju god plažu da odeš, ali kao malo lepše bih izdvojio Platanias, Georgiopuli. Tu već uveliko počinje rejon grada Rethymno, pa ako ti je baza tamo obavezno poseti jezero Mouri (Kavalos). Kada se krene prema Iraklionu, obavezna usputna stanica je plaža Bali a posle njega Agia Pelagia. Inače, severni autoput je odličan (4 do 6 traka većinom trase), regionalni putevi su takođe veoma kvalitetni a čitav Krit je odlično obeležen dvojezičnim natpisima tako da je uz kvalitetnu auto kartu praktično nemoguće zalutati.Ako je polazna tačka Rethymno, onda se bez problema može stići do obronaka Psiloritisa odnosno Planina Idi, a tu se nalazi Zevsova pećina koju je Daba već pomenuo. Lepa je, vredi se iscimati, a napominjem da na Kritu ima barem još 4-5 uređenih pećina od kojih zastaje dah koliko su lepe. Iza Psiloritisa, na južnoj obali, vredi posetiti Agia Gallini i prateći manastir, a još malo južnije je i čuvena Matala sa svojim prirodnim mini-pećinama (nekadašnjim rimskim grobnicama) u kojima su 70-ih obitavali hipici a među njima i Cat Stevens. Desetak kilometara severoistočno od Matale nalazi se Festos - po mom mišljenju najlepši arehološki lokalitet na Kritu. Potpuno neverovatan antički grad, u odličnom stanju (Dabović objasnio), sa mnogo manje gužve i generalno prijatnijim obilaskom u odnosu na Knossos.Nazad na severnu stranu tj. Iraklion - desetak kilometara južno od glavnog grada Krita nalazi se čuveni Knossos (mesto gde je sve počelo :) ), a desetak kilometara zapadno veoma lepa plaža Amoudara.Ovo je sve zajedno čini možda 5% sećanja i uspomena koje nosim sa Krita. Gde god da smo krenuli, naišli smo na nešto zanimljivo i prelepo (plažu, uvalu, iskopinu, manasitr, reku koja se uliva u more, ribarsko selo, romantični gradić...) Ne pamtim da su mi igde drugde dani bili tako kvalitetno ispunjeni kao na Kritu. Svaki put bih se vratio iznova fasciniran, sa gomilom ideja šta je još preostalo da se vidi, popne, pronađe, otkrije. Nema šanse da sve iskucam u cugu, ali ako je potrebno rado ću podeliti sve što znam o nekoj specifičnoj lokaciji - dakle slobodno pitajte.@ GAZZAGazzo, cenim da si autentični srpski junak kome Chania ipak nije dovoljna a Hora Sfakion je, premda božanstvena, ipak u neku ruku deja vu za putnika tvog kalibra. Stoga preporučujem jugoistok i njegov skriveni dijamant po imenu Ierapetra. Ovaj predivni, tihi gradić nije baš poput venecijanskih bisera na severu ali neverovatno pleni svojim retro stilom, od fasada i žaluzina pa do prednjih maski na automobilima i drugih metalnih površina koje rđaju neverovatnom brzinom usled kombinacije vetrova i izuzetno slanog Libijskog Mora. Kao što je Daba rekao, Ierapetra je najjužniji grad u Evropi. Alternativno baza može da ti bude i Agios Nikolaos - iako je na severu, nalazi se na mestu gde je Krit "najtanji" tako da se kolima vrlo brzo stiže do juga i Ierapetre. Sama Ierapetra je u turističkom smislu možda i najmanje razvijen deo Krita, tako da možeš da očekuješ suvu autentiku. Na toj strani valja posetiti mesta kao što su Agia Fothia, Gallini, Makrigialos, Kalo Nero i Kavali. Sa druge strane, iz Nikolaosa, vredni cimanja su Sythia, Itanos i Kato Zakros. Ierapetra je inače polazna tačka za dnevni izlet na Hrissi (Zlatno ostrvo) gde se nalazi treća najlepša plaža na Mediteranu, a ujedno i najtoplija. Većina turista koje ćeš videti u gradu, tu je samo zbog tog izleta tako da ti neće previše smetati. Ako se zaputiš ka centru Krita, duž zapadnih obronaka planina Dikti, naići ćeš na čitav niz etno sela na visinama iznad 1000 metara (a neka su bogami i na 1500) - od Ano Vianosa do Kastelija. Jeste da su osmišljena da privuku turiste ali malo šta može da se meri sa scenom u kojoj piješ domaću kafu na kamenoj terasi koja je zapravo ozidana litica niz koju ne smeš ni da pogledaš, dok 50-100 metara iznad tebe kruže orlovi - gospodari Krita. Zaboraviš i na etno turiste i na sve ostalo. Na istočnim boroncima, bliže Nikolaosu, nalazi se predivna Lassithi visoravan sa par sela u kojima možeš da probaš vrhunski kozji sir u maslinovom ulju. Dodatnu vrednost može da ti donese bilo kakva reč na grčkom, koju si u stanju da prozboriš sa domaćinima. Krićani su neverovatno ponosan narod i neverovatno cene svaki, pa i najmanji znak poštovanja poput: "Dobar dan" i "Hvala" na njihovom jeziku. U nekoj domaćoj kafani gde uglavnom dolazi domaća ekipa, ovo može da ti obezbedi veoma prijatan boravak začinjen prvoklasnom jagnjetinom ispod sača i već pomenutim kozjim sirom i drugim đakonijama. Jbte, sad idem na Skyscanner da tražim karte, savladaće me emocije... 1 1
yolo Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 @beowl :ziga: :ziga: :ziga:oduzicu se za ovo, kako znam i umem jednog dana.
Аврам Гојић Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 jebi se beowle, navrle su mi uspomene sada :cry:sve je ko sto si rekao.
wall Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 Pazi, ne volim more i sve što ide uz njega ali sam se primio kao baba na ratluk.
Ros Posted July 9, 2013 Posted July 9, 2013 da se nadodam na kolegu beowla glede istocnog krita, ako se kao baza uzme agios nikolaos.jedan od najlepsih gradica na kritu, ali i sire. sa prirodnim fenom zvanim slatkovodno jezero na 50-ak metara od mora, za koje se pletu raznorazne legende. navodno je duboko ne zna se koliko. navodno 2, nemci pre povlacenja sa krita unutra pobacali tusta i tma tenkova, topovi i drugih raznoraznih oruzja.oko jezerca su nacickani restorani i kafici. srpska veza tamo radi itekako. u jednom restoranu radi zoran iz banja luke, cija zena ruskinja ima mali atelje u kome prodaje svoja umetnicka dela, od slika do malih suvenira i skulptura. lepo, ukusno i vezano za krit. restoran dalje radi djetic iz berana, koji opet ima drugara jorgosa koji drzi jedan rentakar, a jorgosov brat, kapetan, je ozenjen natasom iz novog sada. kad se svi ti faktori ubace u jednacinu, kao rezultat se dobije auto 20% jeftinije i dan duze.i na kraju da pomenem kafic queen koje drzi dusan iz novog sada.plaze u agiosu nisu nesto posebno, ali mogu da posluze ako se nema volje za neko vozikanje.naravno, posto se radi o kritu onda se jednostavno mora vozikati jer inace se mnogo gubi.agios je dobro povezam busom sa iraklionom pa se obavezni arheoloski muzej u iraklionu i naravno knosos mogu laganica obaviti za jedan dan busom.u najblizoj okolini se nalazi selo kritsa. tipicno kritsko mesto. tu odmah se mora obici ckrva panagia kera iz 13 veka sa fantasticnim freskama. odatle vec pocinje visoravan lasiti koja se mora obici autom. lepa voznja u krug sa usputnim stanicama poput zevsove pecine ili predivnog zenskog manastira moni kera kardiotissa u kome se nalazi cudotvorna ikona bogorodice iz 9 veka koje je, po legendi, odneta za konstantinopolj ali se cudom vratila. u samom agiosu postoji, navodno najstarija, crkva aghios nikolaos na kritu iz 7-9 veka po kome je grad i dobio ime. do crkve nije bas lako doci jer se mora ici prema elundi, pa u jedan hotel (kome sam zaboravio ime) gde se dobije kljuc za tu crkvicu. lokalci to znaju pa se treba na licu mesta raspitati.voznjom oko lasiti visoravni se prolaze kroz niz prelepih sela u kojima se moze fantasticno jesti.od arheologije u tom delu, osim naravno knososa, vredi posetiti lokalitet lato, kao i lokalitet u maliji. sama malija je, kako beowl vec rece, za izbegavanje (moca i zligli mogu ici da pokupe dezert u obliku pijanih roze voljnih britanki, rano jutro posle zurki).plaze u agiosu sam pomenuo da nisu bas the best, ali u okolini ima super plaza. mi smo najcesce i najradije isli do elounde, nekih 10km severno od agiosa. elounda je prelepo mesto sa gomilom luksuznih hotela (milosevic i tadic su tamo cesto letovali). plaza je fenomen jer nikad nema talasa, bez obzira koliko jako vetar duva i za familije sa decom je super izbor. ono sto se apsolutno mora obici je ostrvo spinalonga do koje se moze stici brodicem iz agiosa, elounde ili sela plaka (odakle je najblize). tvrdjavu su napravili mleci, preuzeli turci, a kasnije se koristila kao karantin za leprozne do sredine pedesetih kad su poslednji bolesnici izleceni i poslati kucama. sad je turisticki lokalitet.od agiosa se cas posla stize do juzne obale i do jerapetre, a dalje onda do ostrva hrissi (zal ostala sto nismo otisli). dalje na istok od agiosa se dolazi (na 2-3km) do plaze ammoudara. fina pescana plaza na cijem se jednom kraju neka recica uliva i uspesno hladi vodu. dalje nekih 10km se dolazi do mesta kalo chorio u cijem se podnozju nalazi nekoliko predivnih plaza (istron bay) od koji je najlepsa golden beach. boja mora je unfuckable.skoro svako ko je bio na tom delu krita ce svakako pomenuti vai beach, na kojoj se nalazi gomila palmi, pa navodno slovi kao najkaribskija plaza mediterana. ali, put do tamo je avantura. kvalitet puta je odlican, nema spora, ali voznja do tamo (skoro 100km od agiosa) traje skoro tri sata. prvih 30-ak kilometara od istron baya do malo ispred sitije su brda, krivine, uspon, krivina, spustanje, krivine, krivine i krivine. ko ima slab stomak moze i da preskoci. vec od sitije je mnogo bolje. usput do plaze vai se nalazi moni toplu, navodno najbogatiji manastir u grckoj koji u vlasnistvu ima ne zna se koliko zemljista u tom delu krita. sama plaza vai na mene nije ostavila neki poseban utisak. u svakom slucaju nije vredna tolikog cimanja.
sekretar Posted July 9, 2013 Posted July 9, 2013 Na putu od Retimna ka Matali,pa preko onih planina sto dele juzni i severni deo Krita, neko malo seoce i super scena preko puta prelazi nikad veci broj ovaca i jaganjaca koji sam video, saobracaj zaustavljen i svi smireno cekaju da ovcice sidju sa puta
Muwan Posted July 9, 2013 Posted July 9, 2013 jebi se beowle, navrle su mi uspomene sada Zamisli kako je tek meni bilo... Bez zezanja, da nisam prošle nedelje zatvorio kompletan plan za Mljet i Trogir, tačno bih uzeo karte za Chaniu pa odatle na slepo, malo uz obalu i malo po planinama.Samo da bacim jedan za Rosov opis A. Nikolaosa. Ovako izgleda pomenuta uvala Vulismeni tj. nekadašnje jezero oko kojeg su danas uglavnom načičkani restorani a u jednom delu je obala previše strma tako da postoji samo šetalište. U blizini nikolaosa postoji par etno farmi na kojima može da se prisustvuje kompletnom procesu hladnog presovanja i ceđenja maslina, sve sa magarčićem koji svojom snagom pokreće mlinski kamen. Sačuvao sam ime i mapu jedne takve farme, koja naravno osim ove predstave nudi i standardno fantastične kritske proizvode od maslina, meda, trava i drugih blagodeti prirode. Magarac je inače veoma važna životinja na Kritu jer je stotinama godina bio glavni čovekov pomagač u svemu. Mnogi Krićani ih i danas imaju, a tretiraju ih i vrednuju na poseban način, rekao bih sa velikim poštovanjem. Prilikom posete pomenutoj farmi nikako nisam mogao da odvojim pogled od magarice Dore tj. od njenih tužnih očiju. Toliko su me ganule da sam morao da pitam domaćina zbog čega Dora izgleda tako tužno dok čeka na novu rundu monotonog pokretanja mlina. Čovek me je prvo pogledao onako zapanjeno (turisti mu obično ne postavljaju takva pitanja), da bi mi zatim odgovorio kako Dora mnogo više voli da bude napolju a najviše u brdu, pa se on trudi da joj to priušti što je moguće češće. Tog dana sam napunio čitav kanister emocijama i držim ga na posebnom mestu u skladištu emocija sa Krita, a sličnih kanistera sam nakupio i na drugim mestima uzduž i popreko ostrva. Fakat je vreme za novu posetu, ovog puta u proleće jer svi Krićani kažu da je njihov dom najlepši u aprilu i maju. Zelenilo, cveće, boje, planinski potoci koji presecaju visoravni Dikti i Belih Planina... Raspadnem se kad samo pomislim...I da još podržim Rosovu preporuku za Eloundu koja je apsolutni must visit za svakog ko odluči da se bazira u Nikolaosu ili bilo gde na severoistoku. Čak i sama Elounda nije loš izbor za bazu ali je u tom slučaju teško autom dobaciti dalje od Irakliona i vratiti se u jednom danu. Iz Nikolaosa može da se dohvati Rethymno mada zahteva dosta vremena provedenog u vožnji.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now