Tribun_Populi Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Kakve veze uopšte sve ovo ima sa DS-om, koji je, ako išta, pokrenuo stvari upravo u smeru za koji se ti zalažeš. Tebi je jedino problem što ih nije doveo do samog kraja. Ali kapiram da postoje i oni koji bi to uradili. Možda već ova vlast, a možda i neko drugi. Ja kad citam neke ideje ovde shvatam da je DS u stvari najbolja vlast koju ova zemlja u ovom vremenu teoretski moze da ima Meni je problem što je naše visoko obrazovanje loše, što s visoka reaguje na potpuno opravdane kritike i ni za promil nema nameru da išta promeni. Jer me brine, ako mi je takav univerzitet koji btw. plaćam ja & sapatnici, gde ću u celoj priči biti ja za 10 godina. Mislim da imam pravo na to, šta ti misliš? Link to comment
MancMellow Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Meni je problem što je naše visoko obrazovanje loše, što s visoka reaguje na potpuno opravdane kritike i ni za promil nema nameru da išta promeni. Jer me brine, ako mi je takav univerzitet koji btw. plaćam ja & sapatnici, gde ću u celoj priči biti ja za 10 godina. Mislim da imam pravo na to, šta ti misliš? Naravno da imaš pravo na to da se nad tim zamisliš. Isto koliko i svi drugi koji isto tako plaćaju i isto tako glasaju. I na isti način ja imam pravo da ti kažem da ti je plan prosto ne samo glup, nego i protiv državnih interesa (i društvenih interesa - ako misliš da "društvo" postoji), odnosno protiv interesa većine ljudi koji u njoj žive ponaosob. Link to comment
Prospero Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 (edited) 1. Ali joj je oduzeta mogućnost da utiče na broj, profil i kvalitet. Što je još gore, da je ta mogućnost data nekome kompetentnom pa ajde, nije čak ni to. Prepuštena je stihiji. I još se bez imalo blama to predstavlja kao uspeh. 2. Ma isto je, ne treba ti ni jedan ni drugi, dovoljan je srednjoškolac. Nego je ponuda daleko veća od tražnje pa trenutno dipl.ekonomista, veoma inteligentna devojka i dobar student, radi kao menadžer zakivanja u pogonu na traci. Da je mogla pretpostaviti i da joj nije predstavljeno svojevremeno da će time kao nešto dobiti u životu, sasvim sam siguran da se ne bi maltretirala i trošila pare na studije. Sad bi imala popriličan staž i koliko-toliko sređen život, u meri u kojoj okolnosti to trenutno dozvoljavaju. Opšta kultura se i na drugi način može steći (danas pogotovu), ne samo visokim obrazovanjem. 3. Naravno, i ne sporim. Samo je poenta da to bude izuzetak a ne pravilo, sad je pravilo da najbolji odlaze. 4. Briga me, jer je tih Mika u celoj priči veoma malo, Pera mnoooogo više, a pričamo o efektivnosti trošenja naših novaca. Sistem se okreće oko potrošača, tačno, ali je neko uvek katalizator - ili firme ili država. Između ta dva kad je ova tema u pitanju biram prve, druga je u masi situacija jednostavno nesposobna da adekvatno i pravovremeno reaguje. 1. kako joj je oduzeta, ko joj brani da sa fakultetima organizuje praktičnu nastavu, da plati neki centar za xyz inženjering ili jv projekte? o kakvoj 'stihiji' govoriš, stvari se kreću u razumljivom i racionalnom okviru sa čije je jedne strane finansijsko ograničenje (budžetsko i samostalni prihod fakulteta) a sa druge želja desetina hiljada dece i njihovih roditelja, poduprta kakvim-takvim uspehom u srednjoj školi da mogu da upišu manje-više željeni fakultet? kad sam kod srednje škole da te podsetim da tvoje redovne upisne kvote zapravo ne favorituju nikakve najbolje studente nego zapravo najbolje srednjoškolce, od kojih uopšte ne moraju postati 'najbolji studenti', mogu se zajebati i upisati struku koju ne žele (ah, da, vezani su ugovorom sa državom za potrebe treće firme, "tough luck young fella', welcome to kolhoz"), doživeti neku nesreću, ispasti netalentovani štreberi ili prosto biti zaneseni svetlima velikoga grada i odati se teškim drozama i raskalašnom urbanom životu.... 2. s kojim si pravom ti siguran da se svi/većina ne bi zamlaćivali sa fakultetom, ili s kojom uverenošću očekuješ da će svi/većina takvih zanavek ostati da rade kao 'zavarivači' (so fucking what pa i da rade kao zavarivači sa vss?) 3. ti ne razumeš dvosmernu prirodu funkcionisanja najboljih u društvu - nije dovoljno da su oni 'najbolji' već mora postojati receptivnost u struci, nauci, firmi itd da primeni njihova znanja. 'najbolji' nisu otišli samo zato što ih ovde niko nije adekvatno platio, već u mnogim slučajevima što ovde ne bi mogli da primene svoja znanja niti da napreduju, a te okolnosti bi se dramatično i dodatno pogoršale tribunovom reformom visokog obrazovanja. šta će srbija da radi saa genijalcima ako umnogome ne ume da primeni njihova znanja? ti pretpostavljaš da 'najbolji' magičnim dodirom menjaju svet oko sebe na bolje ali to prosto empirijski nije tačno, mnoge su pametne glave ovde istrulile jer okolina nije mogla da ih isprati, čak ni kada je možda iskreno želela. 4. ti ni na kakvom primeru nisi pokazao da je tvoj sistem efektivan (sem u odnosu na bazični cilj a to je smanjenje broja studenata), a kamoli da je efektivniji u odnosu na postojeći. to je zato što, osim tog bazičnog cilja, maši apsolutno sve druge društvene ravni - sprečava vertikalnu pokretljivost stanovništva; čini sistem zapošljavanja rigidnim jer poopštava princip da se firme valjda obavezuju da će za 4 godine na posao primiti peru kojeg stipendiraju te 4 godine a nemaju pojma kakav će on biti proizvod za te 4 godine; maskira gomilu radno-tržišnih signala jer smanjuje konkurentnost na tržižtu rada, stvara 21-vekovnu verziju 'radničke aristokratije'; razara već dovoljno kilavu nastavno-naučnu bazu na fakultetima... i sve to zašto? da bi trošili npr 100 miliona evra iz budžeta (za one neprivredne grane visokog školstva) umesto 400 miliona? pa mora da se šališ, to nije ni 1% bdp-a, to ti vredi manje od godišnjeg iskopa na tamnavskom kopu koji nije radio mesecima, to je trećina povećanja duga za zadnjih 6 meseci zbog fluktuacija dolar/evro na koju nemaš nikakvog uticaja... Edited May 3, 2015 by Prospero Link to comment
Tribun_Populi Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Naravno da imaš pravo na to da se nad tim zamisliš. Isto koliko i svi drugi koji isto tako plaćaju i isto tako glasaju. I na isti način ja imam pravo da ti kažem da ti je plan prosto ne samo glup, nego i protiv državnih interesa (i društvenih interesa - ako misliš da "društvo" postoji), odnosno protiv interesa većine ljudi koji u njoj žive ponaosob. Dobro je, idemo u pravom smeru, dosegao sam do narodnog neprijatelja. :) 1. kako joj je oduzeta, ko joj brani da sa fakultetima organizuje praktičnu nastavu, da plati neki centar za xyz inženjering ili jv projekte? o kakvoj 'stihiji' govoriš, stvari se kreću u razumljivom i racionalnom okviru sa čije je jedne strane finansijsko ograničenje (budžetsko i samostalni prihod fakulteta) a sa druge želja desetina hiljada dece i njihovih roditelja, poduprta kakvim-takvim uspehom u srednjoj školi da mogu da upišu manje-više željeni fakultet? kad sam kod srednje škole da te podsetim da tvoje redovne upisne kvote zapravo ne favorituju nikakve najbolje studente nego zapravo najbolje srednjoškolce, od kojih uopšte ne moraju postati 'najbolji studenti', mogu se zajebati i upisati struku koju ne žele (ah, da, vezani su ugovorom sa državom za potrebe treće firme, "tough luck young fella', welcome to kolhoz"), doživeti neku nesreću, ispasti netalentovani štreberi ili prosto biti zaneseni svetlima velikoga grada i odati se teškim drozama i raskalašnom urbanom životu.... 2. s kojim si pravom ti siguran da se svi/većina ne bi zamlaćivali sa fakultetom, ili s kojom uverenošću očekuješ da će svi/većina takvih zanavek ostati da rade kao 'zavarivači' (so fucking what pa i da rade kao zavarivači sa vss?) 3. ti ne razumeš dvosmernu prirodu funkcionisanja najboljih u društvu - nije dovoljno da su oni 'najbolji' već mora postojati receptivnost u struci, nauci, firmi itd da primeni njihova znanja. 'najbolji' nisu otišli samo zato što ih ovde niko nije adekvatno platio, već u mnogim slučajevima što ovde ne bi mogli da primene svoja znanja niti da napreduju, a te okolnosti bi se dramatično i dodatno pogoršale tribunovom reformom visokog obrazovanja. šta će srbija da radi saa genijalcima ako umnogome ne ume da primeni njihova znanja? ti pretpostavljaš da 'najbolji' magičnim dodirom menjaju svet oko sebe na bolje ali to prosto empirijski nije tačno, mnoge su pametne glave ovde istrulile jer okolina nije mogla da ih isprati, čak ni kada je možda iskreno želela. 4. ti ni na kakvom primeru nisi pokazao da je tvoj sistem efektivan (sem u odnosu na bazični cilj a to je smanjenje broja studenata), a kamoli da je efektivniji u odnosu na postojeći. to je zato što, osim tog bazičnog cilja, maši apsolutno sve druge društvene ravni - sprečava vertikalnu pokretljivost stanovništva; čini sistem zapošljavanja rigidnim jer poopštava princip da se firme valjda obavezuju da će za 4 godine na posao primiti peru kojeg stipendiraju te 4 godine a nemaju pojma kakav će on biti proizvod za te 4 godine; maskira gomilu radno-tržišnih signala jer smanjuje konkurentnost na tržižtu rada, stvara 21-vekovnu verziju 'radničke aristokratije'; razara već dovoljno kilavu nastavno-naučnu bazu na fakultetima... i sve to zašto? da bi trošili npr 100 miliona evra iz budžeta (za one neprivredne grane visokog školstva) umesto 400 miliona? pa mora da se šališ, to nije ni 1% bdp-a, to ti vredi manje od godišnjeg iskopa na tamnavskom kopu koji nije radio mesecima, to je trećina povećanja duga za zadnjih 6 meseci zbog fluktuacija dolar/evro na koju nemaš nikakvog uticaja... 1. Inicijativa za to će teško poteći od privrede, ove ovakve kakva je. A ni na fakultetima se nešto nisam uverio da postoji želja za organizovanjem praktične nastave, štaviše objašnjeno mi je više puta da to i nije posao fakulteta - posao fakulteta je da te nauči teoriji a praktičnoj primeni će te učiti poslodavac. Stihija je kad godišnje upišeš 5000+ ekonomista, a realno ti ne treba ni polovina. 2. Pa realno mi je da pretpostavim da bi u svim situacijama većina volela da krene da zarađuje odmah a ne da dvadesete provede na maminom i tatinom tananom budžetu. Grešim možda? A na to so fucking what je odgovor pardon gospodo, negde u lancu ste debelo zasrali. Erm, pošto se 1 stručnjak kod nas prosto kali posle završene škole, šanse za napredovanje u profesionalnom životu mu u stvari određuje profesionalno iskustvo, a ne škola. Zato će zavarivač sa VSS dogurati do šefa zavarivača i toeto. 3. Razumem odlično, ali i razumem da ovo nije Tanzanija i da pričamo o veoma malom broju ljudi koji baš ne bi mogli ovde ništa, jer su kalibar koji se može ostvariti samo ako ode u CERN da cepa atom na četiri dela. 4. Nisam, naravno, jer bi bilo kakvoj intervenciji tog obima morala da prethodi ozbiljna feasibilty studija. Ono što mi je bitno u domenu takvog projektovanja pitao sam i dobio odgovor. Dakle da, svi ti navodno nemerljivi indikatori se u ekonomiji kvantifikuju na bazi skala, i onda na osnovu toga vrši projekcija. Ergo, moguće je itekako, sad da li se želi to je druga stvar. Stvar političkog tržišta. Link to comment
radisa Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 3. Razumem odlično, ali i razumem da ovo nije Tanzanija i da pričamo o veoma malom broju ljudi koji baš ne bi mogli ovde ništa, jer su kalibar koji se može ostvariti samo ako ode u CERN da cepa atom na četiri dela. Možda bi i mogli da ostvare nešto, ali daleko manje od stvarnog potencijala... Znam par takvih primera, ljudi nisu hteli da idu napolje iz raznih razlohga i ostvarili su daleko manje od onoga što su mogli... A ovde im je naučna i profi karijera dosta skučena... Recimo, student moje generacije na NS FTN-u, sad je ovde redovni profesor i reklo bi se da se ostvario, ali, sobzirom da znam kakav je čovek, mogu reći da ga je ostanak ovde unakazio, mogao je postići daleko više od toga da predaje u NS i bude na ponekom projektu po svetu... Link to comment
Tribun_Populi Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Ma OK sve to, ali takvih je stvarno malo. Link to comment
MancMellow Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Dobro je, idemo u pravom smeru, dosegao sam do narodnog neprijatelja. :) pa nije "narodni neprijatelj" onaj koji pravi greške iz pogrešnog shvatanja složenih mehanizama međuzavisnosti između sistema obrazovanja i ukupnog razvojnog potencijala društva. Ne nadevam ja imena tebi lično, nego tvojim idejama. Link to comment
radisa Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Možda bi i mogli da ostvare nešto, ali daleko manje od stvarnog potencijala... Znam par takvih primera, ljudi nisu hteli da idu napolje iz raznih razlohga i ostvarili su daleko manje od onoga što su mogli... A ovde im je naučna i profi karijera dosta skučena... Recimo, student moje generacije na NS FTN-u, sad je ovde redovni profesor i reklo bi se da se ostvario, ali, sobzirom da znam kakav je čovek, mogu reći da ga je ostanak ovde unakazio, mogao je postići daleko više od toga da predaje u NS i bude na ponekom projektu po svetu... Ne, takvih je jako puno... U Srbiji, gotovo svako sa tehničkim fakulteteom, koji nije vezan za programiranje, ima jako malo šanse da se potuno ostvari... Šta miliš gde u Srbiji mašinski inženjer može da se ozbiljno ostvari? Inženjer elektronike? Pa da ih više ne pravimo, jer ne mogu da se ostvare? Link to comment
MancMellow Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Pa da ih više ne pravimo, jer ne mogu da se ostvare? Pa to je logika 1 predloga. Da je ova zemlja tako razmišljala u prethodnih 200 godina, bila bi još crnja rupa kontinenta nego što je danas. Link to comment
Prospero Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 (edited) Dobro je, idemo u pravom smeru, dosegao sam do narodnog neprijatelja. :) 1. Inicijativa za to će teško poteći od privrede, ove ovakve kakva je. A ni na fakultetima se nešto nisam uverio da postoji želja za organizovanjem praktične nastave, štaviše objašnjeno mi je više puta da to i nije posao fakulteta - posao fakulteta je da te nauči teoriji a praktičnoj primeni će te učiti poslodavac. Stihija je kad godišnje upišeš 5000+ ekonomista, a realno ti ne treba ni polovina. 2. Pa realno mi je da pretpostavim da bi u svim situacijama većina volela da krene da zarađuje odmah a ne da dvadesete provede na maminom i tatinom tananom budžetu. Grešim možda? A na to so fucking what je odgovor pardon gospodo, negde u lancu ste debelo zasrali. Erm, pošto se 1 stručnjak kod nas prosto kali posle završene škole, šanse za napredovanje u profesionalnom životu mu u stvari određuje profesionalno iskustvo, a ne škola. Zato će zavarivač sa VSS dogurati do šefa zavarivača i toeto. 3. Razumem odlično, ali i razumem da ovo nije Tanzanija i da pričamo o veoma malom broju ljudi koji baš ne bi mogli ovde ništa, jer su kalibar koji se može ostvariti samo ako ode u CERN da cepa atom na četiri dela. 4. Nisam, naravno, jer bi bilo kakvoj intervenciji tog obima morala da prethodi ozbiljna feasibilty studija. Ono što mi je bitno u domenu takvog projektovanja pitao sam i dobio odgovor. Dakle da, svi ti navodno nemerljivi indikatori se u ekonomiji kvantifikuju na bazi skala, i onda na osnovu toga vrši projekcija. Ergo, moguće je itekako, sad da li se želi to je druga stvar. Stvar političkog tržišta. 1. hello, zar ti to nije jasan pokazatelj da firme nemaju interes da plaćaju 4 godine nekoga da ne radi (stipendija, finansiranje studija) da bi mu posle plaćali platu da radi? ne postoji nikakvo normativno ograničenje za to, pa privreda ipak to ne radi? zašto? ne zato što je glupa i lenja nego zato što je pametna, tj i sada dobro procenjuje šta joj je u interesu - da na 1 oglašeno radno mesto dobije par stotina ponuda koje su ih koštale koliko oglas na infostudu (naspram tvog predloga da plaćaju 4 godišnje stipendije od po 500k jer su školarine neumitno porasle u međuvremenu), izabere približno najboljeg kandidata i za par meseci ugovora o delu, uz neku običu platu vidi da li će od nje/njega biti koristi za firmu. 2. većina i sada može da krene da zarađuje odmah sa 18, fakulteti nisu obavezni (a nisu ni srednje škole). kako ti možeš da znaš dokle će neko dogurati u karijeri od 35 godina? to je zaista neverovatna redukcija i pametovanje. 3. ali kako ćeš da znaš ko je 'razbijač' na faksu kad isečeš upisne kvote i osudiš ljude da zbog svog srednjoškolskog proseka ostanu zakucani za sss koja nikako ne mora biti merilo potonjeg uspeha u životu ili talenta za neku oblast? 4. pa nije želja druga stvar nego prva stvar, ti sad pričaš ko onaj što lupa svaki ekser na koji naleti samo zato što drži čekić u rukama. Edited May 3, 2015 by Prospero Link to comment
dillinger Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Ne, takvih je jako puno... U Srbiji, gotovo svako sa tehničkim fakulteteom, koji nije vezan za programiranje, ima jako malo šanse da se potuno ostvari... Šta miliš gde u Srbiji mašinski inženjer može da se ozbiljno ostvari? Inženjer elektronike? Pa da ih više ne pravimo, jer ne mogu da se ostvare? Istina za elektroničare (i ne samo u Srbiji) ali pojedini smerovi sa mašinstva mogu još uvek itekako. Link to comment
Dagmar Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 U mnogim zemljama se rade neke projekcije šta će biti traženo manje ili više, pa se te studije objavljuju i mislim da imaju i uticaja kad se odlučuje na koje studije da se ide. Taj deo mi je ok. Ali u Srbiji mi ionako ne pravimo neki sumanut broj ljudi sa fakultetom, meni ima smisla da se priča da se ciljano povećava interes studenata za ovo ili ono, i da se upisne kvote malo adaptiraju tu i tamo, malo poveća jedan smer, malo smanji neki drugi, ali u okviru istog ukupnog btoja ljudi koji studiraju. Link to comment
Prospero Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 interes se ciljano povećava manjim školarinama i lakšim studiranjem Link to comment
Tribun_Populi Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 1. hello, zar ti to nije jasan pokazatelj da firme nemaju interes da plaćaju 4 godine nekoga da ne radi (stipendija, finansiranje studija) da bi mu posle plaćali platu da radi? 2. većina i sada može da krene da zarađuje odmah sa 18, fakulteti nisu obavezni (a nisu ni srednje škole). kako ti možeš da znaš dokle će neko dogurati u karijeri od 35 godina? to je zaista neverovatna redukcija i pametovanje. 3. ali kako ćeš da znaš ko je 'razbijač' na faksu kad isečeš upisne kvote i osudiš ljude da zbog svog srednjoškolskog proseka ostanu zakucani za sss koja nikako ne mora biti merilo potonjeg uspeha u životu ili talenta za neku oblast? 4. pa nije želja druga stvar nego prva stvar, ti sad pričaš ko onaj što lupa svaki ekser na koji naleti samo zato što drži čekić u rukama. 1. Pa imaju, jer u toj jednačini dobijaju nekoga ko uskače odmah u voz, ne mora godinu-dve na doškolovanje da bi naučio kako se radi. Tu je malo veći stepen saradnje u pitanju. 2. Pa većina ide logikom da će nešto više dobiti na kontu visokoškolske diplome, zar to nije jedan od argumenata koji nekolicina vas ovde zastupa. A i trećini je džabe, što je džabe i bogu je drago. 3. Pa zar i sada već ne postoji korektivni faktor srednjoškolskog proseka u vidu prijemnog ispita? Promeniš razmeru poena koji se stiču po osnovu prvog i drugog i eto. Čak ne mora ni to, i sada je to valjda 40:60 u korist prijemnog (davno bilo, ali valjda je tako). To je sasvim dovoljno da izmeriš koliko je taj jedan i inteligentan i vredan. 4. Pa želja ne postoji, objektivno. To što bih ja tako ne znači da bi i ostali, a više se pitaju ostali nego ja, ja sam jedan u 7 miliona. Ako i ima nešto istomišljenika koji dele utisak, to je sasvim malo. Zato i rekoh Manču, sve je u najboljem redu, za sad. E šta će biti za 10 godina, to ćemo videti, jer sa postojećim megatrendovima struktura visokoobrazovanih u Srbiji će mnogo drugačije izgledati. Pa će onda megatrendseteri uspostavljati pravila igre shodno sopstvenoj vizuri i iskustvu. Link to comment
Prospero Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 (edited) 1. Pa imaju, jer u toj jednačini dobijaju nekoga ko uskače odmah u voz, ne mora godinu-dve na doškolovanje da bi naučio kako se radi. Tu je malo veći stepen saradnje u pitanju. 2. Pa većina ide logikom da će nešto više dobiti na kontu visokoškolske diplome, zar to nije jedan od argumenata koji nekolicina vas ovde zastupa. A i trećini je džabe, što je džabe i bogu je drago. 3. Pa zar i sada već ne postoji korektivni faktor srednjoškolskog proseka u vidu prijemnog ispita? Promeniš razmeru poena koji se stiču po osnovu prvog i drugog i eto. Čak ne mora ni to, i sada je to valjda 40:60 u korist prijemnog (davno bilo, ali valjda je tako). To je sasvim dovoljno da izmeriš koliko je taj jedan i inteligentan i vredan. 4. Pa želja ne postoji, objektivno. To što bih ja tako ne znači da bi i ostali, a više se pitaju ostali nego ja, ja sam jedan u 7 miliona. Ako i ima nešto istomišljenika koji dele utisak, to je sasvim malo. Zato i rekoh Manču, sve je u najboljem redu, za sad. E šta će biti za 10 godina, to ćemo videti, jer sa postojećim megatrendovima struktura visokoobrazovanih u Srbiji će mnogo drugačije izgledati. Pa će onda megatrendseteri uspostavljati pravila igre shodno sopstvenoj vizuri i iskustvu. 1. kako 'odmah' kada su ga plaćali da studira 4 godine pre nego što su ga pustili za strug? onda su morali i da mu daju neku platu, a mogu da špekulišem da usled ugovone vezanosti i rigidnosti tržišta rada ta plata i ne bi bila nešto posebno, tj 'finansirali smo ti studije, sad radi za 30k sledeće 2 da nam se otplatiš'. 2. pa njena (većinina volja), tj volja svakog pojedinačno šta će da radi. ne vidim da je to ikakav argument protiv sadašnjeg sistema. sve što mogu da urade u tvom sistemu - da uđu u pogon sa sss i da se ne kockaju i deprimiraju sa diplomom vss mogu i sada. studiranje nikome nije džabe, n-ti put - em roditelji plaćaju kroz porez, em iako je student možda na budžetu studiranje itekako košta - knjige, život van mesta rođenja itd itd. 3. pa postoji i sada, ali nije valjda isto ako se upisuje 20 na 1000 prijavljenih i 200 na 1000 prijavljenih. sa 20 upisanih imaš veliki rizik nepredvidljivosti života i ekonomije, a sa 200 imaš bar veći broj od kojih će se, i kroz studiranje i kasnije kroz rad kristalisati oni koji su 'dobri' i oni koji 'nisu'. 4. neće biti ništa (bitno) za 10 godina, kao što ni za zadnjih 10 godina nije bilo ništa bitno. ceteris paribus, društvo će gubiti broj stanovnika, mahom zbog mortaliteta a manje zbog emigracije, a iz više razloga (uključujući i te) će padati i broj nezaposlenih. iz nekog čudnog razloga kukaš na uni džona nejzbita (u.dž.n.) a ne kapiraš bar dve stvari - da društvo (ni obrazovanje) neće postati bolje nestankom tih i takvih uni-ja nego njihovim kvalitativnim apgrejdovanjem, i drugo, u tvom sistemu masa bi još više poletela ka privatnim univerzitetima i struktura diplomaca bi bila još više tiltovana na tu stranu nego što je sada (a vidim da ti taj 'promer' već sada smeta). shvati da nema neke laži u sadašnjem sistemu - postoji ljudska/roditeljska želja da dete sa nekakvom diplomom izađe na tržište rada, i tu su nabujali privatnici jer državni univerziteti ni sa ovolikim upisnim kvotama ne mogu da prime sve, i postoji ugodna pozicija privrede koja sda može za relativno male pare i na bezbedan način (npr ugovor o radu na tri meseca) da proveri da li neki kandidat-diplomac odgovara njenim potrebama. to im je kudikamo lakše nego da sami ulažu u nekog 4 godine i još mu daju neku platu. to je ogromna kocka, i sasvim je jasno zašto se preduzeća ne oldučuju za takve korake. dakle nema laži, nema prevare, budžetski trošak je ionako mizerno mali, firme očigledno ne žele da ulažu 4 godine u pojedinca zarad očekivanja da će biti 'gotov' stručnjak već biraju sa ponuđenog pool-a nezaposlenih uz nemerljivo manji rizik i marginalno veću cenu prilagođavanja novozaposlenog. vidim da imaš želju ali je ona katastrofalna, i to ne samo zato što si je možda loše obrazložio - tj nije problem u tebi nego u želji samoj. Edited May 4, 2015 by Prospero Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now