Jump to content
IGNORED

Obrazovanje 21. veka - reforma ili propast


bigvlada

Recommended Posts

Tih 18% osvojenih poena nije ništa čudno - matematiku u školama u suštini predaju samo entuzijasti i oni koji nisu uspeli da se nigde drugo udome.

 

Quote

Zašto u Srbiji nedostaje profesora matematike, fizike, hemije…?

 

Deficit pojedinih profesora i nastavnika u školama u Srbiji je sve veći problem: Nedostaje prosvetara za matematiku, fiziku, hemiju i nemački jezik. Kako privremeno i dugoročno rešiti ovaj problem?

U Ugostiteljsko - turističkoj školi u Nišu je nedavno čas matematike držala profesorka geografije. Direktorka te škole je za lokalne medije izjavila da je profesora matematike dugo tražila na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje u Nišu, ali da ovih kadrova nema među nezaposlenima.

Prema podacima Nacionalne službe za zapošljavanje u Srbiji, u Beogradu fali čak 20 nastavnika i profesora matematike, u Nišu 4, u Kragujevcu 3, u Zrenjanjinu i Valjevu po jedan. Slična je situacija i u drugim mestima u Srbiji.

To je prilično zabrinjavajuća situacija, smatra Milan Zlatanović, profesor sa Prirodno - matematičkog fakulteta u Nišu, posebno što je matematika izuzetno važna u procesu razvijanja logičkog mišljenja, načinu rasuđivanja i povezivanja činjenica.

Mogu i studenti završnih godina…

Ako na Birou rada nema profesora matematike, on predlaže da škole angažuju studente matematike sa završnih godina studija.

„Vrlo je bitno ko vam predaje matematiku u školi i nije naivno uopšte da to rade nestručna lica, i opredelio bih se za studente završnih godina. Oni su itekako bolja opcija, jer predavati matematiku zahteva posebne veštine iz pedagoško - psiholoških predmeta, kao i iz osnovnih matematičkih disciplina", kaže Zlatanović.

Međutim, ni studenata matematike nema dovoljno već godinama, kaže Zlatanović. Prirodno - matematički fakultet u Nišu već desetak godina ne uspeva da popuni 54 budžetska mesta za studiranje, dok su pre toga imali i samofinansirajuće studente.

Razlog za to on vidi u tome što je ranije matematika bila spojena sa informatikom, a od kako je odvojena u posebne departmane, matematiku upisuje tek dvadesetak mladih godišnje, a ukupno do diplome stigne njih petanestak.

Matematika nije bauk, ali…

Profesor Zlatanović smatra da interesovanje za matematiku na globalnom nivou ne opada, dok je u Srbiji sve veći trend da se upisuju fakutlteti gde se lakše dolazi do diplome.

„Za matematiku je neophodan talenat i kontinuirani rad. Ovo drugo je presudno", kaže on i dodaje da mladi nemaju motivaciju da rade u prosveti.

„Profesorsko zanimanje je prema mom mišljenju vrlo degradirajuće pre svega što je taj zakon koji uređuje odnose đaka i profesora drugačiji nego što je bilo ranije, i zbog toga što su plate vrlo male. Ono što bih ja preporučio je da plate prosvetnim radnicima budu znatno veće da bi oni imali motivaciju da upisuju matematiku, a i druge nauke, i da se bave prosvetom jer je rad u prosveti izuzetno važan za našu decu, za buduće generacije. Takođe bih predložio stipendiranje studenata koji hoće da upisuju deficitarne module", kaže profesor PMFa Milan Zlatanović.

Traže se i nastavnici iz nekih drugih predmeta

Profesori matematike nisu jedini koji nedostaju školama u Srbiji. Nadležno ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u svom odgovoru za DW potvrđuje da postoji velika potražnja i za nastavnicima fizike, hemije i nemačkog jezika.

Na pitanje ko može da predaje ove predmete u nedostatku profilisanog nastavnika ili profesora, u Ministarstvu odgovaraju da to uređuju Pravilnici o stepenu i vrsti obrazovanja nastavnika i stručnih saradnika u osnovnoj školi, gimnaziji i stručnoj školi, ali ne kažu na koji način. Na pitanja koliko tačno u Srbiji nastavnika ovih predmeta nedostaje i kakva je strategija države kada je reč o školovanju ovih kadrova, Ministarstvo čak nije ni odgovorilo.

Sociolog Đokica Jovanović, profesor u penziji na Odeljenju za sociologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, slaže se da su niske plate jedan od razloga zašto nema dovoljno ovih kadrova, objašnjavajući da su „plate u našim školama jednake ili čak manje od plata pomoćih radnika sa niskom kvalifikacijom u javnom sektoru". To međutim nije sve, problem je znatno dublji, smatra on.

Obrazovni sistem ugrožava obrazovani sistem?

„O ovom velikom pitanju i društvenom problemu se ne može smisleno misliti ukoliko moderne društvene i humanističke nauke ne daju svoju ekspertizu. Zauzvrat, naš obrazovni sistem gasi nastavu sociologije, filozofije, antropologije.... (u srednjim stručnim školama, prim. aut.). Zašto?", pita se profesor i odgovara:

„Zato što ove nauke počivaju na kritičkom i analitičkom mišljenju koje proizilazi iz skepse. E to je već opasno za ovakav retrogradni poredak vlasti. Zato što se u škole uvode veronauka i tzv. građansko vaspitanje. Država se odriče nauke zarad dogmatske indoktrinacije mladih ljudi", tvrdi Jovanović dodajući u prilog rezultate naučnih istraživanja u kojima se kod mladih beleži veći konzervativizam, antiintelektualizam, više stereotipa i predrasuda.

Rešenje za ove probleme, naš sagovornik ne vidi u društvu u kojem živimo, jer kako kaže, umesto da „humanistička i tehnička inteligencija zajedno pokreću društvo unapred kritičkim pristupom društvenim pitanjima i problemima, dominacija ideologije konzervativizma umrtvljuje društvo, zbog čega su mnogi delovi stanovništva u nazadovanju".

„Matematičari ne traže posao, posao traži njih"

Za to vreme, na PMF-u Nišu priželjkuju više studenata matematike uprkos pomenutom trendu upisivanja lakših fakulteta. Naš sagovornik, profesor Milan Zlatanović ističe da među matematičarima nema nezaposlenih, posebno što sa ovim fakultetom mogu da rade i druge poslove zahvaljujući smeru na fakultetu - primenjena matematika.

„Matematičari ne traže posao, posao traži njih, jer oni mogu da rade u privredi, obrazovanju, IT sektoru. Matematičar može da radi u osiguravajućim društvima i kompanijama za procenu rizika, da radi u institutima kako u zemlji, tako i u inostranstvu, zatim u sektoru medicine i farmaceutske industrije i u mnogim drugim sektorima, jer matematika se nalazi u svim sferama života".

https://www.dw.com/sr/zašto-u-srbiji-nedostaje-profesora-matematike-fizike-hemije/a-62035191

  • +1 1
Link to comment

Moja profesorica iz matematike u gimnaziji nije davala prelaznu ocenu ako učenik ne pokaže više od 49% znanja iz tražene oblasti.

Jbt, danas je prosek 18% :prekrst:

  • +1 1
Link to comment
11 minutes ago, Filozof manijak said:

Moja profesorica iz matematike u gimnaziji nije davala prelaznu ocenu ako učenik ne pokaže više od 49% znanja iz tražene oblasti.

Jbt, danas je prosek 18% :prekrst:

Od prvog do osmog razreda, 40% za 2, 55% za 3, 70% za 4, 85% za 5 iz svih predmata iz kojih je tako moglo da se secira... Jasan i precizan kriterijum, nema zajebancije...

  • +1 3
Link to comment
On 10.6.2022. at 10:43, Filozof manijak said:

Moja profesorica iz matematike u gimnaziji nije davala prelaznu ocenu ako učenik ne pokaže više od 49% znanja iz tražene oblasti.

Jbt, danas je prosek 18% :prekrst:

Zato rasturas zanimljivu matematiku :)

Link to comment

Negde sam vec pisala pa cu se ponoviti. Problem je sto nasa deca kasne, to je pisa potvrdila. Ali jos veci je problem sto ti koji kasne sa 15 godina nikada im sistem ne omogucava da napreduju nego ostanu tu gde jesu. Njima bi u prvom srednje bio potreban plan iz matematike za sedmi razred da bi napredovali. 

Situacija je takva kao da bebu koja nije ucvrstila hod trenirate kosarku. Neke stvari ne moze nikako, uspe da portrci i gurne malo loptu, mi je animiramo, motivisemo da to lici na nesto. Besmisleno. To je jedan problem. 

Drugi je sablonizirane zbirke zadataka i teskih zadataka koje u nekoj meri savlada max 10% ucenika, u pravom smislu savlada. Ne samo nauci tu tehniku resavanja. 

Edited by Sandradjer
  • +1 2
Link to comment
On 10.6.2022. at 10:56, radisa said:

Od prvog do osmog razreda, 40% za 2, 55% za 3, 70% za 4, 85% za 5 iz svih predmata iz kojih je tako moglo da se secira... Jasan i precizan kriterijum, nema zajebancije...

I nama je tako bilo u gimnaziji, pre eto 4 godine.

Link to comment
  • 5 weeks later...

 

Quote

Musić Milanović poslala je mail školi (ravnateljici, razredniku i stručnoj službi – ne i nastavnici na čiji je rad imala primjedbe) sa svoje službene adrese Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, gdje je voditeljica Službe za promicanje zdravlja. To je naknadno komentirao Zoran Milanović riječima: „Dajte molim vas, vi mene pitate zašto je mail poslan sa službene adrese? Što im je zaprijetila da će ih zaraziti covidom?“.

Predsjednik je ipak dao do znanja da on ne bi slao takvo pismo školi.

„Da je meni to mama napravila kad sam imao 17 godina, ja bih poludio, ali mama je mama“, komentirao je Milanović, nazivajući Jutarnji list bandom i lopovima zbog objave teksta.
 

Dvije zaključene petice, prepravljene sinu Sanje i Zorana Milanovića nakon završetka nastavne godine iz prethodno zaključenih četvorki, neće biti poništene. Ravnateljici Klasične gimnazije izrečen je obavezni prekršajni nalog zbog manjkavosti u školskoj dokumentaciji, a nastavnica matematike – sudeći po nalazu prosvjetne inspekcije – mogla bi dobiti pisano upozorenje zbog promjene ocjena.

Kako su potvrdili iz Ministarstva znanosti i obrazovanja, nalaz prosvjetne inspekcije u Klasičnoj gimnaziji inspektor će proslijediti policiji zbog utvrđivanja mogućih pritisaka na nastavnicu matematike. Kako navode, nastavnica je izjavila da je promijenila zaključene ocjene nakon nastavne godine jer je od nje „traženo da to učini“. 


https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska/profesorica-trazili-su-da-promijenim-ocjene-inspektor-sve-cemo-proslijediti-policiji-15222036

 

Edited by DejanMilč
Link to comment

a oni su samo hteli da se dopisuju i da mu uopshte ne promene ocene i viidi sad chudo [emoji38]ol:

da ne budemo nepravedni, aleksandru se to nikad ne bi desilo da se za ocenu dopisuje sa nekim zenama, ne razumem ni ove shta je spopalo, prvo da glume demokratiju a onda da se uzbudjuju i kad je ima i kad je nema.a ii ove zene, zakljuchile chetvorke. uzas dry.png

sent from bash mnogo dobar novi bubamoto





Link to comment
  • 1 month later...

dolazi sutra  u nase malo misto ministar prosvete. otvorice fiskulturnu salu u jednoj srednjoj skoli i posetice osnovnu skolu prekoputa. cane sa pijace* proglasio vanredno stanje u osnovnoj skoli. okrecene ucionice u prizemlju, kancelarije i zbornica. kupljeni novi venecijaneri, postavljeni cvetni aranzmani, u dvoristu nove zardinjere sa cvecem. trava pokosena. gradska cistoca poslala onu cisternu sa smrkovima, oprali skolsko dvoriste i ulicu ispred skole. djaci starijih razreda bice poslati kuci posle drugog casa da ne bi pravili guzvu i buku :laugh:

narucen ketering i zakuska. gradonacelnik poslao svog savetnika da proveri da li je sve spremljeno kako treba i dolikuje. nastavnica srpskog  koja je odredjena da doceka ministra , mlada, plava i atraktivna , pohvalila se da je kupila za tu priliku nove nove cipele (plave) :D

 

* cane sa pijace je direktor pijaca ( SPS) i glavni u sps-u za kadrove. prosveta je partijski plen sps i mislim, 70 % direktorki skola su sps. cane odlucuje ko ce biti izabran, reizabran ili smenjen . ko je od aktivista partijskih zasluzio radno mesto i ko ce da izgubi posao ako je vidjen na protestima i slicno. klasicna srpsko malo misto.

 

cujem ovo danas i u glavi mi odmah

Spoiler

 

 

677z381_Majstori,-majstori-2.jpg

  • +1 1
  • Haha 5
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...