Jump to content
IGNORED

Obrazovanje 21. veka - reforma ili propast


bigvlada

Recommended Posts

Nece se nista popraviti dok je pocetna plata za nastavnika 35-40k dinara. A prosecna nije mnogo daleko od toga. O ostalim uslovima rada i da ne pricamo. Video sam u bliskom okruzenju kako entuzijasticni mladi nastavnik postaje razocarani demoralisani prosvetni radnik™ pun kurcobolje, i pored najbolje namere da ne bude tako. Jednostavno sistem te ubije, vidis kako svi otaljavaju oko tebe, tvoj trud da odskocis od toga se nikako ne nagradjuje (pre ces najebati), pa ti onda na kraju smanje platu 10%.

 

Moze sutra svakoj skoli da se isporuci tona raspberry pi-ova, vecina ce samo skupljati prasinu jer ne postoji nastavni kadar koji ume i/ili zeli time da se bavi.

+1

 

Redovno mi se desavalo da kod nastavnika koji je zahtevniji ali bolje vodi nastavu imam bolju ocenu i vise volim predmet nego kod kretena koji otaljava pa makar ti davao najlakse zadatke. Npr. sve moje nastavnice hemije su bile uzasne. To mi je bio jedan od najmrskijih predmeta i nikada nisam pozeleo ni da pridjem necemu sto ima veze sa tim. A onda sam ovde upoznao docu koji je radio kao nastavnik u srednjoj, koga fascinira hemija i uvek kada se vidimo prica o nekoj zanimljivoj primeni, osobini, usput ubaci kako stvari funkcionisu... toliko je dobar u tome da sam se i sam nalozio na hemiju i sada ga i sam kopkam da mi kaze vise. Da sam jos u srednjoj garant bih upisao biohemiju ili tako nesto :) A ironija sudbine je da mi vec imamo dobar sistem da se ocenjuje motivacija i kvalitet nastavnika - prijemne ispite. Dakle napravi se lep presek po skolama kakav su uspeh deca iz te skole postigla u odnosu na prosek pa se na osnovu toga odredi koliko ce novca ta skola dobiti. Pa nek se onda direktori malo bore za dobar kadar i nagradjuju ga.

 

Deca treba da razvijaju logicko razmisljanje logickim zadacima a kriticki um raspravama. To se prvo radi od kuce i zato imamo po neko pametno dete uprkos losem skolskom sistemu. Te stvari treba da se rade od obdanista do srednje. Isto vazi i za matematicke zadatke vezane za realan svet. Dakle algebra, verovatnoca i statistika, osnovi geometrije id... Pa kada ides da vadis kredit da znas da izracunas koliko ti se isplati ako ubacis u jednacinu projektovanu inflaciju od 7% ili ako se razmisljas da li da kupis malo skuplji auto koji manje trosi pa zelis da vidis da li se isplati na 10 godina itd... Ubacivanje OTO setova sa boosterima je ok ideja ali nece promeniti znacajno nista. Sa dobro razvijenom logikom se moze lako zavrsiti neki fakultet/koledz koji trazi tehnicko znanje.

 

I samo da dodam da se pravi malo fiksacija u nasoj zemlji sa inzenjerstvom. Tacno je da se napolju traze strucnjaci, posevno inzenjeri i posebno ITjevci. Ali isto tako je tacno da na svakog inzenjera dodje jedan salesman, jedan project manager, jedan manager, accountant itd itd... I da svi oni zaradjuju vise. Tu nasih ljudi nema i to sa dobrim razlogom - mi ne razvijamo uopste sposobnosti potrebne za te pozicije. Fokusiramo se na odnos covek-masina umesto covek-covek. Na tehnologiju umesto na biznis. Dok tako radimo uz sve inzenjere mozemo postici jedino da iz 5. reda predjemo u 4.

Link to comment
 

 

+1

 

 resavsko-prepisivački koncept je oduvek bio rak rana našeg školstva, bubačenje bez ramišljanja, prosta reprodukcija naučenog gradiva, nedostatak diskusije i rešavanja problema. Problem nastaje u nastavnikovoj relaciji sa učenikom tokom samog predavanja i posle njega, šta se od njega traži i na kakav je on način uključen u ceo proces učenja. Ovde su učenici uglavnom objekti, sve se svodi na jednosmernu interakciju u vidu usmenog odgovaranja (puka reprodukcija), pismenog i kontrolnog (opet puka reprodukcija). Nema kreativnosti, slabo se radi na problemima, učenik je bukvalno plastelin koji pasivno prima gomilu informacija bez logičkog razmišljanja.

Ima tu sem materijalnog momenta i lenjosti nastavnika i profesora, gomila ljudi je zalutala u prosvetu, ne zna da prenese znanje i ne interesuje ga sam kvalitet nastave. Na fakultetima je slična situacija, slabo se radi sa studentima, profesori su bogovi kojima je ispod časti da rade sa studentima van predavanja, grupe su velike, jedan asistent dođe na veliki broj studenata, sve se svodi na predavanja i laboratorijske vežbe.

Edited by slow
Link to comment

Ali opet, 15 godina se to gradivo smanjuje i olakšava, otkud sad da ga je nikad više i deci nikad teže? Pa se uzimaju privatni časovi u nižim razredima osnovne i roditelji idu u školu paralelno sa decom, sve lekcije uče sa njima i sve domaće rade zajedno. 

A s druge strane u srednjim školama kukaju da im dolaze nepismeni vukovci, na fakultetima da im ih srednjih pristižu tabule rase koje treba učiti najosnovnijim stvarima, a deca sve to vreme kao pogiboše učeći. 

Da se čovek zapita čemu tih 12 godina uopšte služi.  <_<

sluze da se prodje ko pas kroz rosu i da se ne muchish, a posle i onako nema veze, snaci cemo se nekako.

imperativ nasheg naroda je da se deca ne muche.

ne znam kako je kod drugih naroda.

 

 

edip. neko pomenu chitanje. drugari, nema vishe chitanja. sedmi razred lektira: prvo polugodishte mali princ, drugo popcira i popspira. koje nece uraditi jer ce prochitati junior i josh jedan, pa nece biti smisla da pochinju prichu uopshte, a i vec ce biti maj, vec tada nastupa resetovanje dece na fabrichka podeshavanja. ostalo samo odlomci u chitanci. ana frank na nivou 2 strane u chitanci. sve na nivou do 2 strane u chitanci. i dve im je mnogo. jauchu deca jauchu roditelji, mnogo je braco, samo neshto chitaju -_-

 

hudini evo vec 2 godine u osnovnoj shkoli boji iz svih predmeta. osim iz fizichkog. ogadishe joj crtanje 100%. srecom ne i kritichko mislenje :P

 

gospodi splituj, imamo vec temu <_<

Edited by gospa buba
Link to comment

sve se svodi na jednosmernu interakciju u vidu usmenog odgovaranja (puka reprodukcija), pismenog i kontrolnog (opet puka reprodukcija). 

 

 

Eeee, pa jeste, ali tako se najlakse vrsi evaluacija, a ona je vrednost nad vrednostima. Kako ces inace drugacije da imas minimum cetiri ocene u rubrici za polugodiste? Dodeliti deci (odnosno objektima kao sto si sasvim tacno napisao) te neke cifre da idu uz njih, sve to utefterisati i razvrstati ih na lose i dobre. To je smisao skole.

Edited by IndridCold
Link to comment

I samo da dodam da se pravi malo fiksacija u nasoj zemlji sa inzenjerstvom. Tacno je da se napolju traze strucnjaci, posevno inzenjeri i posebno ITjevci. Ali isto tako je tacno da na svakog inzenjera dodje jedan salesman, jedan project manager, jedan manager, accountant itd itd... I da svi oni zaradjuju vise. Tu nasih ljudi nema i to sa dobrim razlogom - mi ne razvijamo uopste sposobnosti potrebne za te pozicije. Fokusiramo se na odnos covek-masina umesto covek-covek. Na tehnologiju umesto na biznis. Dok tako radimo uz sve inzenjere mozemo postici jedino da iz 5. reda predjemo u 4.

 

Ne pravi se fiksacija u nasoj zemlji uopste, nemoj da ti jedan topik na internetu daje sliku o zemlji. Inace, niti oni zaradjuju vise u proseku niti su nesto sto ne pravimo u dovoljnom broju. Fala Bogu, menadzera imamo, a nije ni tacno da dolazi po 3-4 takve pozicije po inzenjeru u tech firmi, ne znam otkud to. Takodje, inzenjera je generalno teze odskolovati i on je taj koji firmi pravi realan posao. Sejls covek ti treba kad nesto realno pravis i nikako ne moze da se ide obrnutim redom (da prodamo nesto, pa da organizujemo firmu, pa cemo nesto praviti). Naravno da bi kvalitet trebalo da se digne ozbiljno i u tim oblastima, samo sto nije prva stvar na spisku. Takodje, deca koja bi bila izlozena tehnologiji od malih nogu ne bi ekskluzivno postajala inzenjeri, vise je ideja da se pelcuju ljubavlju ka pravljenju stvari, a onda po svom nahodjenju da nadju gde u tom procesu zele da budu.

Link to comment

Nece se nista popraviti dok je pocetna plata za nastavnika 35-40k dinara. A prosecna nije mnogo daleko od toga. O ostalim uslovima rada i da ne pricamo. Video sam u bliskom okruzenju kako entuzijasticni mladi nastavnik postaje razocarani demoralisani prosvetni radnik™ pun kurcobolje, i pored najbolje namere da ne bude tako. Jednostavno sistem te ubije, vidis kako svi otaljavaju oko tebe, tvoj trud da odskocis od toga se nikako ne nagradjuje (pre ces najebati), pa ti onda na kraju smanje platu 10%.

 

Moze sutra svakoj skoli da se isporuci tona raspberry pi-ova, vecina ce samo skupljati prasinu jer ne postoji nastavni kadar koji ume i/ili zeli time da se bavi.

 

tačno, ali pre svega poraditi na potpunoj reformi obrazovanja koja bi prekinula ovo mučenje dece. za početak treba shvatiti da uskoro ulazimo u 2016. godini, a ne u 1916. 

  • stvarno, a ne deklarativno smanjenje gradiva u osnovnoj školi.
  • prestati sa ponavljanjem istog tog gradiva u srednjoj, već rasporediti sve tokom osnovno i srednjoškolskog obrazovanja.
  • ograničiti odeljenja na 20 učenika, sa svakim učenikom koji ide po IOP-u smanjiti odeljenje za 2 učenika (trenutno i jeste tako, ali se ne poštuje)
  • uvesti pomoćne nastavnike u nastavu za učenike koji usvajaju znanja po IOP-u
  • omogućiti nastavniku uslove za napredovanje, kako je i definisano u zakonu, a praktično se ne upotrebljava
  • poboljšati finansijske uslove za nastavnike, ne samo finansijske
  • promeniti kurikulume svih predmeta da daju savremenu sliku nauke i života
  • oterati u tri kurca svakog nastavnika koji bi da zadrži sadašnje, bolesno stanje
  • ministru pokloniti govnjivu motku
Link to comment

sluze da se prodje ko pas kroz rosu i da se ne muchish, a posle i onako nema veze, snaci cemo se nekako.

imperativ nasheg naroda je da se deca ne muche.

ne znam kako je kod drugih naroda.

 

Ja ne znam odakle ti to da se deca ne muce danas? Toliko dece ide i na privatne casove pored ove torture od 6 do 7 casova dnevno, uce za kontrolni svake nedelje, gradivo uopste nije smanjeno, naprotiv, iako kriterijum jeste smanjen. Ali kako i da ne bude smanjen, ko ce da uci kod kuce posle sedam casova u skoli?

Link to comment

 

  • stvarno, a ne deklarativno smanjenje gradiva u osnovnoj školi.
  • prestati sa ponavljanjem istog tog gradiva u srednjoj, već rasporediti sve tokom osnovno i srednjoškolskog obrazovanja.
  • ograničiti odeljenja na 20 učenika, sa svakim učenikom koji ide po IOP-u smanjiti odeljenje za 2 učenika (trenutno i jeste tako, ali se ne poštuje)
  • uvesti pomoćne nastavnike u nastavu za učenike koji usvajaju znanja po IOP-u
  • omogućiti nastavniku uslove za napredovanje, kako je i definisano u zakonu, a praktično se ne upotrebljava
  • poboljšati finansijske uslove za nastavnike, ne samo finansijske
  • promeniti kurikulume svih predmeta da daju savremenu sliku nauke i života
  • oterati u tri kurca svakog nastavnika koji bi da zadrži sadašnje, bolesno stanje
  • ministru pokloniti govnjivu motku

 

 

Sve +1000, narocito bold.

 

Takodje ukinuti sve obavezne izborne predmete i pod hitno smanjiti broj casova.

Edited by IndridCold
Link to comment

eh uchitelju eh. shto je najgore to nije ni teshko ni neizvodljivo. ali drzava zeli da vi/oni to uradite za besplatno, ako moze i od svojih para i u svoje privatno vreme, i ponajvishe zato shto ste dobri pedagozi i volite decu. nishta troshkovi -_-

Link to comment

Sve +1000, narocito bold.

 

Takodje ukinuti sve obavezne izborne predmete i pod hitno smanjiti broj casova.

 

Ili staviti sve predmete osim maternjeg jezika i matematike, kao izborne? plus ograničiti broj časova na 20 nedeljno i za nastavnike i za učenike.

Edited by teacher
Link to comment

Ili staviti sve predmete osim maternjeg jezika i matematike, kao izborne? plus ograničiti broj časova na 20 nedeljno i za nastavnike i za učenike.

 

Meni se ta ideja ozbiljno dopada, ali nisam siguran da li si ironican. :)

Link to comment

@gospa buba

 

A kad da citaju kad dolaze kuci u dva popodne, ponekad i u tri, a svake nedelje neki jebeni kontrolni i neko pita? A u skoli dusu izgubis koliko je mucno i dosadno i naporno. 

Link to comment

Uciteljska strana je jedno, struka takoreci, ljudi obaska, ima ih i ovakvih i onakvih kao i svuda.

Sistem je trenutno beznadezno nepostojeci, u Srbiji hronicno, a bice da je i u svetu obrazovanje u krizi i trazenju resenja, svako prema svojim mogucnostima, potrebama i pameti.

Ima, sto se Srbije tice i 1 druga strana, roditeljska: u decu se usadjuje nezdrava kompetitivnost, pomesana sa svim vrstama snalazenjatm cija se upotreba ne krije pred decom, nego se, naprotiv, prodaje kao pozeljan model postupanja.

U danasnjoj skoli, cak nezavisno od stanja duhova medju prosvetarima i njihove teske situacije, najmanje sanse ima ono 'mirno, lepo vaspitano dete, nauceno da ne bude agresivno i kome se utuvljivalo u glavu da nista ne moze na silu, a da je znanje ako ne jedina, ono glavna mera uspeha ili neuspeha.

U skolu dolaze male kabadahije koje se ponasaju prema prihvacenom i pozeljnom drustvenom modelu.

 

Roditelji ovde ne uče decu da vole knjigu. Nemaju vremena od kladionice i farme. Ovde svaki hiljaditi čita neku knjigu u prevozu, i svi ga okolo gledaju kao da je pao sa Marsa. Devojkama može i da se progleda kroz prste ako čita u prevozu, i to samo devojkama, za žene je to već znak dokonosti... muškarcima nikako, on je po defaultu peder ako čita na javnom mestu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...