IGNORED

Crtice o prvom svetskom ratu

SeljačkaSreća

• 4 weeks later...

30.9. 1918.

Kapitulacija Bugarske u Prvom svetskom ratu nakon proboja Solunskog fronta i uspesnih operacija srpske vojske po Vardarskoj Makedoniji tokom septembra 1918, uz pritisak Saveznika na Pirinsku Makedoniju, komanda bugarske vojske, suprotno zeljama kralja, pristala na kapitulaciju.

Ima onaj moto koji je navodno nastao u septembru 1918 na Solunskom frontu: "Bezite zivi idu mrtvi".

Kada su Bugari, Austrijanci i Nemci okupirali Srbiju  u jesen 1915 oni su proglasili srpsku vojsku, pa i naciju, mrtvom.

"Bezite zivi idu mrtvi" je odgovor.

Ja bih rekao da je to kasnije smisljeno ali dobro zvuci na danasnji dan.

U Bugarskoj je nastao sukob nakon kapitulacije. Nemacka je pokusala vojno da intervenise na strani bugarskog kralja, koji je po poreklu Nemac, koji se protivio kapitulaciji.

Izbili su vojni sukobi u Sofiji narednih dana medjutim velike vojne formacije srpske i saveznickih snaga u blizini su naterali Nemce da se povuku.

Srpska strana ja trazila od Saveznika da se dozvoli da srpska vojska umarsira u Sofiju. Saveznici zabranjuju zbog straha od osvete i masakra nad Bugarima. Drugi razlog je bio da se sto vise srpske vojske upregne u napredovanju prema severu i zapadu zbog raspada austrijskih i nemackih linija, sto se i desilo, vrlo brzo se napredovalo. U naredna dva-tri meseca ce srpska vojska doci do Klagenfurta i tu ce joj biti zabranjeno dalje napredovanje prema Becu od strane Francuske i Britanije.

Ipak jedna manja srpska jedinica, sa ostalim Saveznicima, je trijumfalno marsirala kroz Sofiju u jesen 1918.

U ovim zanimljivim danima koji dalaze bice prikazano kako je vojska Kraljevine Srbije spasila Ljubljanu od Italijana u jesen 1918, sta su trazili u Zagrebu od srpske vojske, Temisvar i Baja...

5 hours ago, Meazza said:

Jel gledao neko yt kanal The Great War? Deluje kao da su uradili fantastican posao. Svaka epizoda je jedna nedelja rata. Ima detaljno i o zlocinima Austrijanaca u Srbiji i Nemaca u Belgiji.

Bacio sam pogled, nije lose.

• 2 weeks later...

Na danasni dan su zapocele vojne operacije oslobadjanja Nisa u Prvom svetskom ratu od strane vojske Kraljevine Srbije.

1. 10. 1918. je izdata komanda da se oslobodi jug Srbije nakon kapitulacije Bugarske i uspesnih vojnih operacija u Vardarskoj Makedoniji tokom septembra 1918.

Od 1. oktobra do 10. oktobra oslobodjeni su: Vranje, Vladicin Han, Leskovac...

Kod Nisa su bile koncetrisane nemacke trupe kako bi pokusale da nekako obrane vazan put ka Carigradu.

Ali nastupanje Dunavske i Moravske divizije ce slomiti nemacku odbranu kod Nisa i vec 12. oktobra vojska Kraljevine Srbije ce osloboditi Nis.

• 4 weeks later...
On 30.9.2018. at 2:07, Meazza said:

Jel gledao neko yt kanal The Great War? Deluje kao da su uradili fantastican posao. Svaka epizoda je jedna nedelja rata. Ima detaljno i o zlocinima Austrijanaca u Srbiji i Nemaca u Belgiji.

Одлично је. Гледај мислим да је феноменално урађено.

• 2 weeks later...

A forgotten soldier on a forgotten front

https://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-sh/A_forgotten_soldier

Sgt Sandes, an infantry soldier in the Serbian Army, lay semi-conscious on the snowy hillside after taking the full blast of a Bulgarian grenade, and would later recall being wrapped up and bundled away like a rabbit in a poacher’s sack.

“I could see nothing,” the trooper wrote. “It was exactly as though I had gone suddenly blind; but I felt the tail of an overcoat sweep across my face. Instinctively I clutched it with my left hand, and must have held on for two or three yards before I fainted.

“The Serbs have a theory that you must not give water to a wounded man because they say it chills him, so they poured fully half a bottle of brandy down my throat and put a cigarette in my mouth.

“I caught the little sergeant who had helped carry me watching me with his eyes full of tears. I assured him that it took a lot to kill me, and that I should be back again in about ten days”.

The population of the Austro-Hungarian Empire was twelve times that of Serbia, a kingdom of just four and a half million people. Even so, the Serbs managed to push back Austria’s first attempt at invasion in the summer of 1914 - the first Allied victory over the Central Powers of World War One.

The Austrians invaded again, and occupied Belgrade in December 1914. The Serbs fought back and recaptured the city.

By the end of the year, the Serbs had lost an estimated 170,000 men. That winter, a typhus epidemic swept through the civilian population, killing hundreds of thousands more. The Serbian government declared that its war aim was now not only the liberation of Serbia itself, but the liberation, from Austria, of all the Slavic speaking territories of the empire, including Bosnia, Croatia and Slovenia.

Flora Sandes was 38 when war broke out, and she wanted to serve. She was highly educated, fluent in French and German, and independently wealthy. She loved the outdoors, hiking and camping in all weathers. She could ride and shoot.

She volunteered as a nurse but was rejected by the British because she was insufficiently qualified. The War Office was dismissive of women who wanted to contribute to the war effort, though many did. Elsie Inglis, the Edinburgh-educated doctor who founded the Scottish Women’s Hospitals was told by the War Office to “go home and sit still”.

Like Elsie Inglis, Flora Sandes did neither. She left England almost immediately and went to Serbia in August 1914 with a women’s volunteer ambulance unit.

When in late 1915 the Serbs were in full retreat, making their trek across the mountains, Flora refused repeated orders to abandon the forces she’d been assigned to and withdraw to safety. Eventually she was the only woman left.

On 18 September 1918, the day before Pte John Fulton of the Argyll and Sutherland Highlanders died, the British launched an offensive against Bulgarian troops dug in along their mountain tops at Doiran, on the Greek border.

It was futile. In one British unit, 500-strong, fewer than 30 men survived. The bodies of many of those killed were never recovered. The Doiran memorial, erected after the war, stands near the Greek-Macedonian border and is engraved with the names of more than 2,000 Commonwealth soldiers with no known grave.

Further west, the main allied force, mostly French and Serbian, was commanded by General Franchet d’Esperey, whom British troops nicknamed Desperate Frenchie or Desperate Frankie. They launched what turned out to be the decisive attack at the end of September 1918.

The Bulgarians abandoned the positions they’d held for three years along hundreds of kilometres of the line. Bulgaria asked the allies for an armistice on 29 September 1918 - the first of Germany’s allies to sue for peace.

The road to the great imperial capitals, Vienna and Budapest, now lay wide open to allied forces. World War One had started in the Balkans - it was now ending there too.

But no nation lost more than Serbia. Sixty per cent of its army of 450,000 died by the end of 1918 - 25% of its entire population were killed in combat or died from disease, including more than half of its entire male population.

illustration-700_a7ikfbq-mr_d03vjz0.jpg

• 2 weeks later...

Srbi Precani moblisani u A-U vojsku nisu slani na srpski front. Samo na Istok, sto se pokazalo lose za AU jer su bili cesti prebezi ka Rusima, i kasnije na Italiju.

Hrvati jesu slani na srpski front, Josip Broz je bio poslat u Macvu 1914.

Doduse, sigurno je bilo nekih srpski pojedinaca i na srpskom frontu ali to nije bilo pravilo u A-U vojsci.

Od onih Srba, Hrvata i drugih juznoslovenskih naroda koji su prebegli ili zarobljeni na Istocnom frontu od strane Rusa je stvorena Jugoslovenska divizija koja je iz Rusije prebacivana u Srbiju kao dobrovoljacka formacija.

Ipak, A-U vojska je imala nekoliko generala koji su bili Srbi, sa najvisim odlikovanjima A-U monarhje. Jedan od njih je cak vodio nekoliko A-U armija protiv Italije. Drugi je u Becu stvarao austrougarsko vazduhoplovstvo.

Taj drugi je kasnije primljen u vojsku Kraljevine SHS da radi isti posao dok je prvi odbijen kada je trazio vojnu sluzbu u vojsci Kraljevine SHS.

Oni Srbi koji su prebegli kao dobrovoljci u Kraljevinu Srbiju, a samo iz Bosanske Krajine i Banja Luke ih je bilo oko 25 000, su imali problema tj. njihove porodice. Bili su tu razni vidovi maltretiranja, privodjenja ili odvodjenja u specijalne logore gde su mnogi skoncali kao civili sto se malo zna. Radi se o hiljadama.

Primer je cuveni naucnik Milutin Milankovic koji je bio uhapsen u A-U, onda zatvoren pa je prebacen u logor Nezider na Balatonu. Tu je proveo nekoliko meseci a onda je pusten u neku vrstu kucnog pritvora u Budimpesti.

Bio sam u jednom mestu u Vojvodini gde je bio tranzicioni logor za Srbe i Rumune. Kada je dosla 1918 i raspad A-U ljudi koju su zateceni u logoru su zivi spaljeni.

Ovo je spomenik u Austriji, koji kaze da je dotle dosla srpska vojska 1919, linija demarkacije.

DsXCNFsX4AAekLv.jpg

Bice prilike da se govori o borbama u Koruskoj

Edited by pasha